Revision [1480]

This is an old revision of OutThere0 made by AdminDare on 2021-11-14 11:25:17.

 

Out There 0: Hahmonluonti


 (image: https://posthuman.karmavector.org/images/chars.jpg)

Premissi


Out Threren hahmon pelaaja luo itse. Käytössä on simppeli luomismekanismi, jossa hahmo luodaan muutamalla olennaisella sanalla tai lauseella sekä rasteilla ruutuihin. Tavoite on, että luotu hahmo on sellainen, jonka pelaaja itse kokee omakseen ja jota pitää kiinnostavana. Hahmo pitäisi tällä metodilla syntyä ehkä varttitunnissa. Halutessaan hahmolle voi kirjoittaa paljonkin taustaa, koska siitä ei ainakaan ole haittaa. Pakko ei kuitenkaan ole.

Pelaajat luovat hahmot toisistaan riippumatta: hahmot eivät tunne toisiaan ennen pelin alkua.

Hahmojen on tarkoitus olla kohtalaisen tavallisia 2130-luvun aikuisia ihmisiä. Pelin alkupaikka on Nagara Rimba Nusa, Indonesian pääkaupunki. NRN on varakas ja kansainvälinen kaupunki, samaan tapaan kuin vaikkapa joku Rio de Janeiro pelaajien aikana. Se on vaurastunut teknologialla ja etenkin Tyynenmeren avaruushissin kautta sille tulee huomattavasti vaurautta, mutta Indonesia ei ole mikään eurooppalainen hyvinvointivaltio ja tuloerot ovat melkoset. Varsinkin ylemmät sosiaaliluokat ovat täynnä japanilaisia, kiinalaisia, eurooppalaisia ja pohjoisamerikkalaisia.

Pelaajahahmon kansallisuus ja etninen tausta voi olla melkein mikä tahansa. Poikkeus: ei suomalaisia. (Pelinjohdon linja kaikissa peleissään on, että joko kaikki hahmot ovat suomalaisia, tai yksikään ei ole; muuten pelaajien kulttuuritausta muuttuu liian dominoivaksi elementiksi pelissä.)

Hahmon tausta on pelissä kohtalaisen iso elementti muidenkin kuin osattujen taitojen kautta. Peli on paitsi suorittamista ja etenemistä, myös jossain määrin taaksepäin katsomista, joten on hyvä jos tästä on speksattu jotain seikkoja.

Alkuasetelma


Pelaajahahmot eivät tunne toisiaan pelin alkaessa.

Jokainen pelaajahahmo on huhti-toukokuussa 2133 käymässä Pikiran-nimisen yhtiön klinikalla Nagara Rimba Nusassa, Indonesiassa teettämässä tallennuksen mielestään. Tämä on juuri yleisille markkinoille tullut teknologia, ja kohtalaisen kallis, mutta ei täysin työväenluokankaan ulottumattomissa, etenkin jos vakuutuksesta sattuu saamaan apua. Joillekin tämä on ensimmäinen kerta, varakkaammat saattavat olla jo parin vuoden ajan ottaneet mielestään kerran kuussa tallennuksen.

Teknologia on vielä vähän kyseenalainen, ja esim. jotkut uskonnot (kuten katolinen kirkko ja jotkut islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden suuntaukset) tuomitsevat sen jyrkästi. Buddhalaiset suhtautuvat siihen ongelmattomasti.


Konkreettinen hahmonluonti


1. Valitse hahmokonsepti esim. seuraavista:


Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta, jos saat idean listan ulkopuolelta.

2. Ilmoita pelinjohtajalle valintasi, niin se poistetaan tuolta listalta.

3. Täytä oheinen hahmolomake (PDF)

(Pelinjohtajanne ei ole kokenut PDF-lomakkeiden tekijä. Kannattaa tarkistaa, että lomake tallentuu oikein.)

Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.

"Motivaatio" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Sen ei tarvitse olla tärkein asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä. Sen ei myöskään kuulu olla ainoa asia hahmon elämässä.

"Ulkonäkö" voi olla kuvaus tai vaikka kuva. Kuvan voi myös toimittaa erikseen. Saa piirtää itse tai pölliä internetistä tai miten vaan. Kuva ei ole mitenkään välttämätön.

Lomakkeessa on myös 1-5 -matriisi, josta valitaan rasti ruutuun -periaatteella jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita, tyhmiä tms). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita.

Hahmon numeerisia arvoja ei tarvitse mitenkään erityisesti tasapainottaa. Jopa monet näennäisesti hyvät piirteet pitävät tässä pelissä sisällään haittoja. Kannattaa ennemmin laatia hahmo, joka tuntuu uskottavalta ja jota voisi olla omasta mielestä kiinnostava pelata. Skaalan ylimmän arvon kanssa kannattaa myös olla tosi harkitseva; tämä on enemmän peli aika tavallisista ihmisistä kuin todella poikkeksellisista henkilöistä.
Kuten yleensä, on eduksi jos pelaaja pystyy uskottavasti bluffaamaan hahmon osaamista. Yksityiskohtana: peli on semikovaa avaruusscifiä, joten jos hahmo on jotenkin alalla, on hyvä jos pelaaja ymmärtää alkeet planeettojenvälisien etäisyyksien suuruusluokista, ∆v:n merkityksestä, valon nopeuden aiheuttamasta viestintäviiveestä ja muusta tällaisesta. Paljon ei tarvita, eikä mitään matematiikkaa nyt ainakaan; pelinjohtajakin pelauttaa tätä surutta pelkällä kasin lukiofysiikalla.

"Osaaminen" on sanan tai parin bullet pointteja hahmon taidoista. Tarkkuus on hyvin suurpiirteinen; enemmän kuvaileva kuin pelitekninen. Tässä voisi olla tyyliin "automekaniikka", "yritysjuridiikka", "vesivärimaalaaminen" jne. Pelinjohtaja tulkitsee näitä varsin armollisesti.

Hahmolle kannattaa kirjoittaa lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään Jakartasta elämänsä rakkauden"). Jos haluaa kirjoittaa pidempään kuin hahmikselle mahtuu, siitä vaan. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken, joka on pituudeltaan alle 10 sivua.

4. Lähetä hahmolomakkeesta kopio pelinjohtajalle.

Pelimekaniikasta


Pelin taustajärjestelmänä toimii GURPS 4th edition; pelinjohtaja konvertoi luodut hahmot tähän systeemiin. Pelaajien ei tarvitse tästä huolta kantaa, ja ainoa kontakti systeemiin on noppien viskely (tyypillisesti 3d6, pieni on hyvä).



CategoryMeta - CategoryOutThere
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki