Revision history for OutThere0
Additions:
- K.C.
Additions:
- B.N.
Additions:
Hahmojen käytettyjä nimikirjaimia (Nämä on lueteltu tässä, jotteivät pelaajahahmot kuulostaisi liian samanlaisilta):
- A.C.
-
-
-
- A.C.
-
-
-
Additions:
- ++korkeakoulutettu ihmistyöntekijä (lääkäri, psykologi, pappi, opettaja…)++
Deletions:
Additions:
- ++korkeakoulutettu ihmistyöntekijä (++lääkäri, psykologi++, pappi, opettaja…)++
- ++matalasti koulutettu "tulevaisuusalan" duunari (avaruushissioperaattori, upload-klinikan vahtimestari, AI-sihteerien laadunvalvoja...)++
- ++"pukutyyppi" (poliitikko, markkinoija, yrityksen keskijohtaja …)++
- ++matalasti koulutettu "tulevaisuusalan" duunari (avaruushissioperaattori, upload-klinikan vahtimestari, AI-sihteerien laadunvalvoja...)++
- ++"pukutyyppi" (poliitikko, markkinoija, yrityksen keskijohtaja …)++
Deletions:
- matalasti koulutettu "tulevaisuusalan" duunari (avaruushissioperaattori, upload-klinikan vahtimestari, AI-sihteerien laadunvalvoja...)
- "pukutyyppi" (poliitikko, markkinoija, yrityksen keskijohtaja …)
Additions:
- ++ammattikoulutettu tekninen duunari (mekaanikko, hitsaaja, kuljetusalan tyyppi …)++
- ++nuori opiskelija, ala vapaa++
- ++pikkurikollinen++
- ++nuori opiskelija, ala vapaa++
- ++pikkurikollinen++
Deletions:
- nuori opiskelija, ala vapaa
- pikkurikollinen
Additions:
- korkeakoulutettu ihmistyöntekijä (++lääkäri, psykologi++, pappi, opettaja…)
Deletions:
Additions:
Hahmonluonnin on tarkoitus olla nopeaa, jos pelaaja pitää nopeasta hahmonluonnista, mutta jos pelaaja haluaa tehdä hahmon todella perusteellisesti, tähänkin on tilaa. Tässä pelissä hahmonluonti ei tosiaankaan ole optimointia. Vaikka klassisella roolipelilogiikalla voisikin olla houkuttelevaa tehdä karatea harrastava panseksuaalinen rikas poliitikko jolla on tutkinto muinaisista kulteista ja läheisimpänä ihmisenä kyborgihenkivartija, tässä pelissä näistä eduista on vähemmän hyötyä kuin ehkä voisi kuvitella. On paljon tärkeämpää tehdä hahmo, joka on itsestä kiinnostava kuin hahmo, jonka kuvittelee olevan jotenkin tehokas. Pelin kontekstissa hahmo kuin hahmo on hyödyllinen.
Deletions:
Additions:
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|3. Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]] (Mikäli luovuuden puute iskee, voit käyttää apuna [[OutThereLifepath|satunnaistaulukoita]])
Deletions:
Additions:
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|3. Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]] (Mikäli luovuuden puute iskee, voit käyttää apuna [[OutTherLifepath|satunnaistaulukoita]])
Deletions:
Additions:
Out Threren hahmon pelaaja luo itse. Käytössä on simppeli luomismekanismi, jossa hahmo luodaan muutamalla olennaisella sanalla tai lauseella sekä rasteilla ruutuihin. Tavoite on, että luotu hahmo on sellainen, jonka pelaaja itse kokee omakseen ja jota pitää kiinnostavana. Halutessaan hahmolle voi kirjoittaa paljonkin taustaa, koska siitä ei ainakaan ole haittaa. Pakko ei kuitenkaan ole.
Hahmonluonnin on tarkoitus olla nopeaa, jos pelaaja pitää nopeasta hahmonluonnista, mutta jos pelaaja haluaa tehdä hahmon todella perusteellisesti, tähänkin on tilaa. Tässä pelissä hahmonluonti ei tosiaankaan ole optimointia; on paljon tärkeämpää tehdä hahmo, joka on itsestä kiinnostava kuin hahmo, joka on jotenkin hyödyllinen. Pelin kontekstissa hahmo kuin hahmo on hyödyllinen.
Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Kinsey-skaala 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
Hahmonluonnin on tarkoitus olla nopeaa, jos pelaaja pitää nopeasta hahmonluonnista, mutta jos pelaaja haluaa tehdä hahmon todella perusteellisesti, tähänkin on tilaa. Tässä pelissä hahmonluonti ei tosiaankaan ole optimointia; on paljon tärkeämpää tehdä hahmo, joka on itsestä kiinnostava kuin hahmo, joka on jotenkin hyödyllinen. Pelin kontekstissa hahmo kuin hahmo on hyödyllinen.
Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Kinsey-skaala 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
Deletions:
Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
Additions:
Out Threren hahmon pelaaja luo itse. Käytössä on simppeli luomismekanismi, jossa hahmo luodaan muutamalla olennaisella sanalla tai lauseella sekä rasteilla ruutuihin. Tavoite on, että luotu hahmo on sellainen, jonka pelaaja itse kokee omakseen ja jota pitää kiinnostavana. Hahmo pitäisi tällä metodilla syntyä ehkä varttitunnissa. Halutessaan hahmolle voi kirjoittaa paljonkin taustaa, koska siitä ei ainakaan ole haittaa. Pakko ei kuitenkaan ole.
Deletions:
Additions:
Out Threren hahmon pelaaja luo itse. Käytössä on simppeli luomismekanismi, jossa hahmo luodaan muutamalla olennaisella sanalla tai lauseella sekä rasteilla ruutuihin. Tavoite on, että luotu hahmo on sellainen, jonka pelaaja itse kokee omakseen ja jota pitää kiinnostavana. Hahmo pitäisi olla mahdollista luoda öh ehkä varttitunnissa? Halutessaan hahmolle voi kirjoittaa paljonkin taustaa, koska siitä ei ainakaan ole haittaa. Pakko ei kuitenkaan ole.
Deletions:
Additions:
Out Threren hahmon pelaaja luo itse. Käytössä on simppeli luomismekanismi, jossa hahmo luodaan muutamalla olennaisella sanalla tai lauseella sekä rasteilla ruutuihin. Tavoite on, että luotu hahmo on sellainen, jonka pelaaja itse kokee omakseen ja jota pitää kiinnostavana. Halutessaan hahmolle voi kirjoittaa paljonkin taustaa, koska siitä ei ainakaan ole haittaa. Pakko ei kuitenkaan ole.
Pelaajat luovat hahmot toisistaan riippumatta: hahmot eivät tunne toisiaan ennen pelin alkua.
Pelaajat luovat hahmot toisistaan riippumatta: hahmot eivät tunne toisiaan ennen pelin alkua.
Deletions:
Hahmot luodaan erikseen: he eivät tunne toisiaan ennen pelin alkua.
Additions:
<<//Kuten yleensä, on eduksi jos pelaaja pystyy uskottavasti bluffaamaan hahmon osaamista. Yksityiskohtana: peli on semikovaa avaruusscifiä, joten jos hahmo on jotenkin alalla, on hyvä jos pelaaja ymmärtää alkeet planeettojenvälisien etäisyyksien suuruusluokista, ∆v:n merkityksestä, valon nopeuden aiheuttamasta viestintäviiveestä ja muusta tällaisesta. Paljon ei tarvita, eikä mitään matematiikkaa nyt ainakaan; pelinjohtajakin pelauttaa tätä surutta pelkällä kasin lukiofysiikalla.//<<
Deletions:
No Differences
Additions:
<<//Kuten yleensä, on eduksi jos pelaaja pystyy uskottavasti bluffaamaan hahmon osaamista. Yksityiskohtana: peli on semikovaa avaruusscifiä, joten jos hahmo on jotenkin alalla, on hyvä jos pelaaja ymmärtää alkeet kiertoradoista, planeettojenvälisistä etäisyyksistä, kiihtyvyyksistä, ∆v:n merkityksestä ja valon nopeuden aiheuttamasta viestintäviiveestä. Paljon ei tarvita, eikä mitään matematiikkaa nyt ainakaan; pelinjohtajakin pelauttaa tätä surutta pelkällä kasin lukiofysiikalla.//<<
Additions:
Jokainen pelaajahahmo on huhti-toukokuussa 2133 käymässä Pikiran-nimisen yhtiön klinikalla Nagara Rimba Nusassa, Indonesiassa teettämässä tallennuksen mielestään. Tämä on juuri yleisille markkinoille tullut teknologia, ja kohtalaisen kallis, mutta ei täysin työväenluokankaan ulottumattomissa, etenkin jos vakuutuksesta sattuu saamaan apua. Joillekin tämä on ensimmäinen kerta, varakkaammat saattavat olla jo parin vuoden ajan ottaneet mielestään kerran kuussa tallennuksen.
Deletions:
Additions:
- matalasti koulutettu "tulevaisuusalan" duunari (avaruushissioperaattori, upload-klinikan vahtimestari, AI-sihteerien laadunvalvoja...)
Deletions:
Additions:
Hahmon tausta on pelissä kohtalaisen iso elementti muidenkin kuin osattujen taitojen kautta. Peli on paitsi suorittamista ja etenemistä, myös jossain määrin taaksepäin katsomista, joten on hyvä jos tästä on speksattu jotain seikkoja.
- ammattikoulutettu tekninen duunari (mekaanikko, hitsaaja, kuljetusalan tyyppi …)
- ammattikoulutettu "tulevaisuusalan" duunari (avaruushissioperaattori, upload-klinikan vahtimestari, AI-sihteerien laadunvalvoja...)
- "pukutyyppi" (poliitikko, markkinoija, yrityksen keskijohtaja …)
- ammattikoulutettu tekninen duunari (mekaanikko, hitsaaja, kuljetusalan tyyppi …)
- ammattikoulutettu "tulevaisuusalan" duunari (avaruushissioperaattori, upload-klinikan vahtimestari, AI-sihteerien laadunvalvoja...)
- "pukutyyppi" (poliitikko, markkinoija, yrityksen keskijohtaja …)
Deletions:
- "pukutyyppi" (poliitikko, yrityksen keskijohtaja …)
Additions:
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|3. Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]]
(Pelinjohtajanne ei ole kokenut PDF-lomakkeiden tekijä. Kannattaa tarkistaa, että lomake tallentuu oikein.)
"Ulkonäkö" voi olla kuvaus tai vaikka kuva. Kuvan voi myös toimittaa erikseen. Saa piirtää itse tai pölliä internetistä tai miten vaan. Kuva ei ole mitenkään välttämätön.
(Pelinjohtajanne ei ole kokenut PDF-lomakkeiden tekijä. Kannattaa tarkistaa, että lomake tallentuu oikein.)
"Ulkonäkö" voi olla kuvaus tai vaikka kuva. Kuvan voi myös toimittaa erikseen. Saa piirtää itse tai pölliä internetistä tai miten vaan. Kuva ei ole mitenkään välttämätön.
Deletions:
(Hahmolomake on PDF-lomake, eikä pelinjohtaja ole kokenut sellaisten tekijä. Kannattaa tarkistaa, että lomake tallentuu oikein.)
Additions:
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta, jos saat idean listan ulkopuolelta.
**2.** Ilmoita pelinjohtajalle valintasi, niin se poistetaan tuolta listalta.
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|**3.** Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]]
**4.** Lähetä hahmolomakkeesta kopio pelinjohtajalle.
**2.** Ilmoita pelinjohtajalle valintasi, niin se poistetaan tuolta listalta.
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|**3.** Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]]
**4.** Lähetä hahmolomakkeesta kopio pelinjohtajalle.
Deletions:
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|**2.** Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]]
Additions:
**1.** Valitse hahmokonsepti esim. seuraavista:
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta, jos saat idean listan ulkopuolelta. Ilmoita pelinjohtajalle valintasi, niin se poistetaan tuolta listalta.
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|**2.** Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]]
(Hahmolomake on PDF-lomake, eikä pelinjohtaja ole kokenut sellaisten tekijä. Kannattaa tarkistaa, että lomake tallentuu oikein.)
Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
"Osaaminen" on sanan tai parin bullet pointteja hahmon taidoista. Tarkkuus on hyvin suurpiirteinen; enemmän kuvaileva kuin pelitekninen. Tässä voisi olla tyyliin "automekaniikka", "yritysjuridiikka", "vesivärimaalaaminen" jne. Pelinjohtaja tulkitsee näitä varsin armollisesti.
===Pelimekaniikasta===
Pelin taustajärjestelmänä toimii GURPS 4th edition; pelinjohtaja konvertoi luodut hahmot tähän systeemiin. Pelaajien ei tarvitse tästä huolta kantaa, ja ainoa kontakti systeemiin on noppien viskely (tyypillisesti 3d6, pieni on hyvä).
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta, jos saat idean listan ulkopuolelta. Ilmoita pelinjohtajalle valintasi, niin se poistetaan tuolta listalta.
[[http://posthuman.karmavector.org/images/out_there_hahmolomake.pdf|**2.** Täytä oheinen hahmolomake (PDF)]]
(Hahmolomake on PDF-lomake, eikä pelinjohtaja ole kokenut sellaisten tekijä. Kannattaa tarkistaa, että lomake tallentuu oikein.)
Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
"Osaaminen" on sanan tai parin bullet pointteja hahmon taidoista. Tarkkuus on hyvin suurpiirteinen; enemmän kuvaileva kuin pelitekninen. Tässä voisi olla tyyliin "automekaniikka", "yritysjuridiikka", "vesivärimaalaaminen" jne. Pelinjohtaja tulkitsee näitä varsin armollisesti.
===Pelimekaniikasta===
Pelin taustajärjestelmänä toimii GURPS 4th edition; pelinjohtaja konvertoi luodut hahmot tähän systeemiin. Pelaajien ei tarvitse tästä huolta kantaa, ja ainoa kontakti systeemiin on noppien viskely (tyypillisesti 3d6, pieni on hyvä).
Deletions:
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta, jos saat idean listan ulkopuolelta.
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
Additions:
----
CategoryMeta - CategoryOutThere
CategoryMeta - CategoryOutThere
Additions:
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
Deletions:
Additions:
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, halutulla tarkkuudella. (Joku Kinsey 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo on mahdollinen, mut muutakin voi.) Yhteiskunnassa seksuaalisuuden tai sukupuolen perusteella diskriminointi on sadan vuoden takaista historiaa.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään Jakartasta elämänsä rakkauden"). Jos haluaa kirjoittaa pidempään kuin hahmikselle mahtuu, siitä vaan. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken, joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään Jakartasta elämänsä rakkauden"). Jos haluaa kirjoittaa pidempään kuin hahmikselle mahtuu, siitä vaan. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken, joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
Deletions:
Hahmolle kannattaa kirjoittaa hahmolomakkeen lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään Jakartasta elämänsä rakkauden") mutta halutessaan voi kirjoittaa vaikka minkälaisen novellin. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
Additions:
{{image url="images/chars.jpg" width="800"}}
===Konkreettinen hahmonluonti===
Valitse ensin hahmokonsepti esim. seuraavista:
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on.
===Konkreettinen hahmonluonti===
Valitse ensin hahmokonsepti esim. seuraavista:
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on.
Deletions:
**1. **Valitse hahmokonsepti esim. seuraavista:
**2.** Ilmoita pelinjohtajalle valitsemasi hahmokonsepti, niin merkkaan sen pois tältä sivulta (tavoite ei ole, että meillä on neljä lääkäriä tms...)
**3.** Täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. (Hahmolomake on täytettävä PDF. En ole kokenut tällaisten väsääjä, joten jos se ei toimi, en ole yllättynyt; ota yhteyttä. Hahmiksen voi printata tai pitää sähköisenä, eikä ole pakko käyttää nimenomaan tuota lappua, kunhan tiedot ovat siellä.)
----
CategoryOutThere
Additions:
===Menettelyohje===
**1. **Valitse hahmokonsepti esim. seuraavista:
**2.** Ilmoita pelinjohtajalle valitsemasi hahmokonsepti, niin merkkaan sen pois tältä sivulta (tavoite ei ole, että meillä on neljä lääkäriä tms...)
**3.** Täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. (Hahmolomake on täytettävä PDF. En ole kokenut tällaisten väsääjä, joten jos se ei toimi, en ole yllättynyt; ota yhteyttä. Hahmiksen voi printata tai pitää sähköisenä, eikä ole pakko käyttää nimenomaan tuota lappua, kunhan tiedot ovat siellä.)
----
CategoryOutThere
**1. **Valitse hahmokonsepti esim. seuraavista:
**2.** Ilmoita pelinjohtajalle valitsemasi hahmokonsepti, niin merkkaan sen pois tältä sivulta (tavoite ei ole, että meillä on neljä lääkäriä tms...)
**3.** Täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. (Hahmolomake on täytettävä PDF. En ole kokenut tällaisten väsääjä, joten jos se ei toimi, en ole yllättynyt; ota yhteyttä. Hahmiksen voi printata tai pitää sähköisenä, eikä ole pakko käyttää nimenomaan tuota lappua, kunhan tiedot ovat siellä.)
----
CategoryOutThere
Deletions:
Valitse ensin hahmokonsepti esim. seuraavista:
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on.
Deletions:
{{image url="images/nagara_rimba_nusa.png" width="500" class="right"}}
- Vuosi: 2132.
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten, valtava määrä ihmisiä elää ympäristöpakolaisina. geoengineering-projekit käynnistyneet
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa, monet eurooppalaiset demokraattiset valtiot köyhtyneet. Poissa keskiluokan silmistä sijaitsevat järkyttävän kokoiset pakolaisreservaatit, joissa elää satoja miljoonia ilmastopakolaisia surkeissa oloissa.
- sosiaaliset normit: liukuneet vapaamielisempään suuntaan lähes kaikkialla, erityisesti suurissa kaupungeissa. Sukupuolten, seksuaalisten suuntausten ja neurotyyppien kirjo on selviö
- energiatuotanto: fuusioreaktorit käytössä (puhdas energia on halpaa)
- lähiavaruus: Maapallon pinnalta nousee kiertoradalle 3 avaruushissiä, pysyviä "avaruuskaupunkeja" kiertää planeettaa
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, näiden ensimmäiset suurkaupungit ovat syntyneet. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista. Yhteensä Maapallon ulkopuolella asuu 200 miljoonaa ihmistä (n. 2% ihmiskunnasta), joista yli puolet Marsissa. Marsin terraformaus on aloitettu, mutta se on satojen vuosien hanke.
- biologia: joidenkin eläinten (simpanssien ja delfiinien) kohottaminen ihmistasoiseen älyyn on prototyyppiasteella
- lääketiede: monet lapset syntyvät geneettisesti paranneltuina, eksokohdut yleistymässä
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa luonnollisella kielellä. Henkilökohtaiset puoli-AI -sihteerit (muusat) ovat hyvin yleisiä ja hoitavat monien ihmisten kalenterit yms. Monilla ihmisillä on kyberneettinen verkko- ja AR-linkki.
- valmistus: nanofabrikaation ensimmäiset askeleet on otettu, nanoteknologian kontrolli tärkeä puheenaihe
- neurologia / psykologia: mielen tallennus ja upload on juuri tullut markkinoille, kehonsiirrot prototyyppiasteella
- optimistinen tulevaisuusnäkymä: ihmiskunta levittäytyy aurinkokuntaan, Mars terraformataan, uploadit ja kehonsiirto mahdollistavat todellisen kuolemattomuuden, geoengineering-projektit korjaavat Maapallon ilmaston, nanofabrikaatio hävittää köyhyyden
Mitä ei ole:
- maanulkopuolista älyllistä elämää (Europasta on tosin löytynyt monisoluista ei-älyllistä elämää)
- gravitiikkaa tai antigravitiikkaa
- valoa nopeampaa viestintää saati matkustamista
Käytännössä asetelma on futuristisemman pään kyberpunkia. Oikeaa tyyliä ovat mm. Altered Carbon, Gattaca, Deus Ex: Human Revolution.
Additions:
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, näiden ensimmäiset suurkaupungit ovat syntyneet. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista. Yhteensä Maapallon ulkopuolella asuu 200 miljoonaa ihmistä (n. 2% ihmiskunnasta), joista yli puolet Marsissa. Marsin terraformaus on aloitettu, mutta se on satojen vuosien hanke.
Deletions:
Additions:
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa luonnollisella kielellä. Henkilökohtaiset puoli-AI -sihteerit (muusat) ovat hyvin yleisiä ja hoitavat monien ihmisten kalenterit yms. Monilla ihmisillä on kyberneettinen verkko- ja AR-linkki.
Deletions:
Additions:
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa luonnollisella kielellä. Henkilökohtaiset puoli-AI -sihteerit (muusat) ovat hyvin yleisiä ja hoitavat monien ihmisten kalenterit yms. Monilla ihmisillä on kyberneettinen verkkolinkki.
Deletions:
Additions:
"Motivaatio" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Sen ei tarvitse olla //tärkein// asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä. Sen ei myöskään kuulu olla ainoa asia hahmon elämässä.
Deletions:
Additions:
- energiatuotanto: fuusioreaktorit käytössä (puhdas energia on halpaa)
"Motivaatio" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Sen ei tarvitse olla //tärkein// asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa hahmolomakkeen lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään Jakartasta elämänsä rakkauden") mutta halutessaan voi kirjoittaa vaikka minkälaisen novellin. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
"Motivaatio" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Sen ei tarvitse olla //tärkein// asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa hahmolomakkeen lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään Jakartasta elämänsä rakkauden") mutta halutessaan voi kirjoittaa vaikka minkälaisen novellin. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
Deletions:
"Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni". Sen ei tarvitse olla //tärkein// asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä eikä pelaajan tarvitse etukäteen miettiä, mikä on //juuri se kaikkein tärkein asia//.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa hahmolomakkeen lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään sieltä elämänsä rakkauden") mutta halutessaan voi kirjoittaa vaikka minkälaisen novellin. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
Additions:
Jokainen pelaajahahmo on huhti-toukokuussa 2132 käymässä Pikiran-nimisen yhtiön klinikalla Nagara Rimba Nusassa, Indonesiassa teettämässä tallennuksen mielestään. Tämä on juuri yleisille markkinoille tullut teknologia, ja kohtalaisen kallis, mutta ei täysin työväenluokankaan ulottumattomissa, etenkin jos vakuutuksesta sattuu saamaan apua. Joillekin tämä on ensimmäinen kerta, varakkaammat saattavat olla jo parin vuoden ajan ottaneet mielestään kerran kuussa tallennuksen.
Deletions:
Additions:
Hahmojen on tarkoitus olla kohtalaisen tavallisia 2130-luvun aikuisia ihmisiä. Pelin alkupaikka on Nagara Rimba Nusa, Indonesian pääkaupunki. NRN on varakas ja kansainvälinen kaupunki, samaan tapaan kuin vaikkapa joku Rio de Janeiro pelaajien aikana. Se on vaurastunut teknologialla ja etenkin Tyynenmeren avaruushissin kautta sille tulee huomattavasti vaurautta, mutta Indonesia ei ole mikään eurooppalainen hyvinvointivaltio ja tuloerot ovat melkoset. Varsinkin ylemmät sosiaaliluokat ovat täynnä japanilaisia, kiinalaisia, eurooppalaisia ja pohjoisamerikkalaisia.
Deletions:
Additions:
"Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni". Sen ei tarvitse olla //tärkein// asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä eikä pelaajan tarvitse etukäteen miettiä, mikä on //juuri se kaikkein tärkein asia//.
Deletions:
No Differences
Additions:
{{image url="images/nagara_rimba_nusa.png" width="500" class="right"}}
Deletions:
Additions:
{{image url="images/nagara_rimba_nusa.png"}}
Deletions:
Additions:
{{img src="images/nagara_rimba_nusa.png"}}
Deletions:
Additions:
{img src="images/nagara_rimba_nusa.png"}}
Additions:
- optimistinen tulevaisuusnäkymä: ihmiskunta levittäytyy aurinkokuntaan, Mars terraformataan, uploadit ja kehonsiirto mahdollistavat todellisen kuolemattomuuden, geoengineering-projektit korjaavat Maapallon ilmaston, nanofabrikaatio hävittää köyhyyden
Deletions:
Additions:
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista. Yhteensä Maapallon ulkopuolella asuu 200 miljoonaa ihmistä (n. 2% ihmiskunnasta), joista yli puolet Marsissa.
Deletions:
Additions:
- Vuosi: 2132.
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista. Yhteensä Maapallon ulkopuolella asuu 200 miljoonaa ihmistä, joista yli puolet Marsissa.
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten, valtava määrä ihmisiä elää ympäristöpakolaisina. geoengineering-projekit käynnistyneet
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa, monet eurooppalaiset demokraattiset valtiot köyhtyneet. Poissa keskiluokan silmistä sijaitsevat järkyttävän kokoiset pakolaisreservaatit, joissa elää satoja miljoonia ilmastopakolaisia surkeissa oloissa.
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista. Yhteensä Maapallon ulkopuolella asuu 200 miljoonaa ihmistä, joista yli puolet Marsissa.
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten, valtava määrä ihmisiä elää ympäristöpakolaisina. geoengineering-projekit käynnistyneet
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa, monet eurooppalaiset demokraattiset valtiot köyhtyneet. Poissa keskiluokan silmistä sijaitsevat järkyttävän kokoiset pakolaisreservaatit, joissa elää satoja miljoonia ilmastopakolaisia surkeissa oloissa.
Deletions:
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista.
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten, geoengineering-projekit käynnistyneet
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa, monet eurooppalaiset demokraattiset valtiot köyhtyneet
Additions:
Mitä ei ole:
- maanulkopuolista älyllistä elämää (Europasta on tosin löytynyt monisoluista ei-älyllistä elämää)
- gravitiikkaa tai antigravitiikkaa
- valoa nopeampaa viestintää saati matkustamista
Käytännössä asetelma on futuristisemman pään kyberpunkia. Oikeaa tyyliä ovat mm. Altered Carbon, Gattaca, Deus Ex: Human Revolution.
- maanulkopuolista älyllistä elämää (Europasta on tosin löytynyt monisoluista ei-älyllistä elämää)
- gravitiikkaa tai antigravitiikkaa
- valoa nopeampaa viestintää saati matkustamista
Käytännössä asetelma on futuristisemman pään kyberpunkia. Oikeaa tyyliä ovat mm. Altered Carbon, Gattaca, Deus Ex: Human Revolution.
Deletions:
Additions:
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja ulkoplaneettojen kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu. Elämä kolonioissa on kuitenkin karua ja usein vaarallista.
- lääketiede: monet lapset syntyvät geneettisesti paranneltuina, eksokohdut yleistymässä
Teknologia on vielä vähän kyseenalainen, ja esim. jotkut uskonnot (kuten katolinen kirkko ja jotkut islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden suuntaukset) tuomitsevat sen jyrkästi. Buddhalaiset suhtautuvat siihen ongelmattomasti.
- lääketiede: monet lapset syntyvät geneettisesti paranneltuina, eksokohdut yleistymässä
Teknologia on vielä vähän kyseenalainen, ja esim. jotkut uskonnot (kuten katolinen kirkko ja jotkut islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden suuntaukset) tuomitsevat sen jyrkästi. Buddhalaiset suhtautuvat siihen ongelmattomasti.
Deletions:
Teknologia on vielä vähän kyseenalainen, ja esim. jotkut uskonnot (kuten katolinen kirkko) tuomitsevat sen jyrkästi. Buddhalaiset suhtautuvat siihen ongelmattomasti, islamin jotkut suunnat kipuilevat, toiset eivät.
Additions:
- lähiavaruus: Maapallon pinnalta nousee kiertoradalle 3 avaruushissiä, pysyviä "avaruuskaupunkeja" kiertää planeettaa
Deletions:
Additions:
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa, monet eurooppalaiset demokraattiset valtiot köyhtyneet
- sosiaaliset normit: liukuneet vapaamielisempään suuntaan lähes kaikkialla, erityisesti suurissa kaupungeissa. Sukupuolten, seksuaalisten suuntausten ja neurotyyppien kirjo on selviö
- sosiaaliset normit: liukuneet vapaamielisempään suuntaan lähes kaikkialla, erityisesti suurissa kaupungeissa. Sukupuolten, seksuaalisten suuntausten ja neurotyyppien kirjo on selviö
Deletions:
Additions:
Out Threren hahmon pelaaja luo itse. Käytössä on simppeli luomismekanismi, jossa hahmo luodaan muutamalla valinnalla ja rastilla ruutuihin. Tavoite on, että luotu hahmo on sellainen, jonka pelaaja itse tuntee ja jota pitää kiinnostavana. Halutessaan hahmolle voi kirjoittaa paljonkin taustaa, koska siitä ei ainakaan ole haittaa. Pakko ei kuitenkaan ole.
Deletions:
Additions:
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa luonnollisella kielellä. Henkilökohtaiset puoli-AI -sihteerit (muusat) ovat hyvin yleisiä ja hoitavat monien ihmisten kalenterit yms.
Deletions:
Additions:
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa luonnollisella kielellä. Henkilökohtaiset puoli-AI -sihteerit ovat hyvin yleisiä.
Käytännössä asetelma on futuristisemman pään kyberpunkia
===Alkuasetelma===
Pelaajahahmot eivät tunne toisiaan pelin alkaessa.
Jokainen pelaajahahmo on huhti-toukokuussa 2132 käymässä Pikiran-nimisen yhtiön klinikalla teettämässä tallennuksen mielestään. Tämä on juuri markkinoille tullut teknologia, ja kohtalaisen kallis, mutta ei täysin työväenluokankaan ulottumattomissa, etenkin jos vakuutus tukee tätä. Joillekin tämä on ensimmäinen kerta, varakkaammat saattavat olla jo parin vuoden ajan ottaneet mielestään kerran kuussa tallennuksen.
Teknologia on vielä vähän kyseenalainen, ja esim. jotkut uskonnot (kuten katolinen kirkko) tuomitsevat sen jyrkästi. Buddhalaiset suhtautuvat siihen ongelmattomasti, islamin jotkut suunnat kipuilevat, toiset eivät.
Käytännössä asetelma on futuristisemman pään kyberpunkia
===Alkuasetelma===
Pelaajahahmot eivät tunne toisiaan pelin alkaessa.
Jokainen pelaajahahmo on huhti-toukokuussa 2132 käymässä Pikiran-nimisen yhtiön klinikalla teettämässä tallennuksen mielestään. Tämä on juuri markkinoille tullut teknologia, ja kohtalaisen kallis, mutta ei täysin työväenluokankaan ulottumattomissa, etenkin jos vakuutus tukee tätä. Joillekin tämä on ensimmäinen kerta, varakkaammat saattavat olla jo parin vuoden ajan ottaneet mielestään kerran kuussa tallennuksen.
Teknologia on vielä vähän kyseenalainen, ja esim. jotkut uskonnot (kuten katolinen kirkko) tuomitsevat sen jyrkästi. Buddhalaiset suhtautuvat siihen ongelmattomasti, islamin jotkut suunnat kipuilevat, toiset eivät.
Deletions:
Additions:
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa, monet eurooppalaiset demokraattiset valtiot köyhtyneet
Deletions:
Additions:
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa luonnollisella kielellä
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten, geoengineering-projekit käynnistyneet
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten, geoengineering-projekit käynnistyneet
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut, Aasia on rikkain ja menestyvin kulttuuripiiri, jossa tiukat keskusjohtoiset hallinnot estävät yksityistä sektoria kaappaamasta täysin valtaa
Deletions:
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut
Additions:
===Maailma bullet pointteina===
- Vuosi: 2132
- energiatuotanto: fuusioreaktorit käytössä (energia on halpaa)
- lähiavaruus: Maapallon pinnalta nousee kiertoradalle avaruushissejä, pysyviä "avaruuskaupunkeja" kiertää planeettaa
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja Jupiterin kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu
- biologia: joidenkin eläinten (simpanssien ja delfiinien) kohottaminen ihmistasoiseen älyyn on prototyyppiasteella
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut
- valmistus: nanofabrikaation ensimmäiset askeleet on otettu, nanoteknologian kontrolli tärkeä puheenaihe
- neurologia / psykologia: mielen tallennus ja upload on juuri tullut markkinoille, kehonsiirrot prototyyppiasteella
- tulevaisuusnäkymä: ihmiskunta levittäytyy aurinkokuntaan, Mars terraformataan, uploadit ja kehonsiirto mahdollistavat todellisen kuolemattomuuden
- Vuosi: 2132
- energiatuotanto: fuusioreaktorit käytössä (energia on halpaa)
- lähiavaruus: Maapallon pinnalta nousee kiertoradalle avaruushissejä, pysyviä "avaruuskaupunkeja" kiertää planeettaa
- lähiplaneetat: kolonioita Lunassa, Marsissa ja Jupiterin kuilla, ensimmäiset kaupungit perustettu
- biologia: joidenkin eläinten (simpanssien ja delfiinien) kohottaminen ihmistasoiseen älyyn on prototyyppiasteella
- tietotekniikka: koneälyt käsittelevät hyvin monimutkaisia kokonaisuuksia ja osaavat viestiä ihmisten kanssa
- ekologia: Maapallo kärsii pahasta ilmastokatastrofista, veden pinta on noussut, lämpötilat samaten
- yhteiskunta: monivaltioinen maailma, late-stage -kapitalismi porskuttaa yhä, tuloerot suuret, keskiluokka kurjistunut muttei täysin kadonnut
- valmistus: nanofabrikaation ensimmäiset askeleet on otettu, nanoteknologian kontrolli tärkeä puheenaihe
- neurologia / psykologia: mielen tallennus ja upload on juuri tullut markkinoille, kehonsiirrot prototyyppiasteella
- tulevaisuusnäkymä: ihmiskunta levittäytyy aurinkokuntaan, Mars terraformataan, uploadit ja kehonsiirto mahdollistavat todellisen kuolemattomuuden
Additions:
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta, jos saat idean listan ulkopuolelta.
Deletions:
Additions:
Lomakkeessa on myös 1-5 -matriisi, josta valitaan rasti ruutuun -periaatteella jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita, tyhmiä tms). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita.
Hahmon numeerisia arvoja ei tarvitse mitenkään erityisesti tasapainottaa. Jopa monet näennäisesti hyvät piirteet pitävät tässä pelissä sisällään haittoja. Kannattaa ennemmin laatia hahmo, joka tuntuu uskottavalta ja jota voisi olla omasta mielestä kiinnostava pelata. Skaalan ylimmän arvon kanssa kannattaa myös olla tosi harkitseva; tämä on enemmän peli aika tavallisista ihmisistä kuin todella poikkeksellisista henkilöistä.
Hahmon numeerisia arvoja ei tarvitse mitenkään erityisesti tasapainottaa. Jopa monet näennäisesti hyvät piirteet pitävät tässä pelissä sisällään haittoja. Kannattaa ennemmin laatia hahmo, joka tuntuu uskottavalta ja jota voisi olla omasta mielestä kiinnostava pelata. Skaalan ylimmän arvon kanssa kannattaa myös olla tosi harkitseva; tämä on enemmän peli aika tavallisista ihmisistä kuin todella poikkeksellisista henkilöistä.
Deletions:
Hahmon numeerisia ei tarvitse mitenkään erityisesti tasapainottaa. Jopa monet näennäisesti hyvät piirteet pitävät tässä pelissä sisällään haittoja. Kannattaa ennemmin laatia hahmo, jota voisi olla omasta mielestä kiinnostava pelata. Skaalan ylimmän arvon kanssa kannattaa myös olla tosi harkitseva; tämä on enemmän peli aika tavallisista ihmisistä kuin todella poikkeksellisista henkilöistä.
Additions:
"Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement jostain, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni". Sen ei tarvitse olla //tärkein// asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä.
Deletions:
Additions:
Pelaajahahmon kansallisuus ja etninen tausta voi olla melkein mikä tahansa. Poikkeus: //ei suomalaisia//. (Pelinjohdon linja kaikissa peleissään on, että joko kaikki hahmot ovat suomalaisia, tai yksikään ei ole; muuten pelaajien kulttuuritausta muuttuu liian dominoivaksi elementiksi pelissä.)
Deletions:
Additions:
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on.
"Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement jostain, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni"
Lomakkeessa on myös 1-5 -matriisi, johon heitellään jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita, tyhmiä tms). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita.
"Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement jostain, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni"
Lomakkeessa on myös 1-5 -matriisi, johon heitellään jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita, tyhmiä tms). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita.
Deletions:
Lisäksi siinä on 1-5 -matriisi, johon heitellään jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita tai tyhmiä). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle.
Additions:
Hahmot luodaan erikseen: he eivät tunne toisiaan ennen pelin alkua.
Valitse ensin hahmokonsepti esim. seuraavista:
- korkeakoulutettu ihmistyöntekijä (lääkäri, psykologi, pappi, opettaja…)
- matalasti koulutettu tekninen duunari (mekaanikko, hitsaaja …)
- nuori opiskelija, ala vapaa
- "pukutyyppi" (poliitikko, yrityksen keskijohtaja …)
- pikkurikollinen
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta jos haluat jotain tuon listan ulkopuolelta.
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. "Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement jostain, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa. Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni")
Lisäksi siinä on 1-5 -matriisi, johon heitellään jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita tai tyhmiä). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle.
Hahmon numeerisia ei tarvitse mitenkään erityisesti tasapainottaa. Jopa monet näennäisesti hyvät piirteet pitävät tässä pelissä sisällään haittoja. Kannattaa ennemmin laatia hahmo, jota voisi olla omasta mielestä kiinnostava pelata. Skaalan ylimmän arvon kanssa kannattaa myös olla tosi harkitseva; tämä on enemmän peli aika tavallisista ihmisistä kuin todella poikkeksellisista henkilöistä.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa hahmolomakkeen lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään sieltä elämänsä rakkauden") mutta halutessaan voi kirjoittaa vaikka minkälaisen novellin. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken joka on pituudeltaan alle 10 sivua.
Valitse ensin hahmokonsepti esim. seuraavista:
- korkeakoulutettu ihmistyöntekijä (lääkäri, psykologi, pappi, opettaja…)
- matalasti koulutettu tekninen duunari (mekaanikko, hitsaaja …)
- nuori opiskelija, ala vapaa
- "pukutyyppi" (poliitikko, yrityksen keskijohtaja …)
- pikkurikollinen
Muutakin voi yrittää tarjota; kysy pelinjohtajalta jos haluat jotain tuon listan ulkopuolelta.
Sitten täyttele oheinen hahmolomake, johon tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. "Tavoite" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement jostain, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa. Tavoitteen pitäisi tarjota hahmolle jotain vastausta kysymykseen "kuka minä olen omasta mielestäni")
Lisäksi siinä on 1-5 -matriisi, johon heitellään jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita tai tyhmiä). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle.
Hahmon numeerisia ei tarvitse mitenkään erityisesti tasapainottaa. Jopa monet näennäisesti hyvät piirteet pitävät tässä pelissä sisällään haittoja. Kannattaa ennemmin laatia hahmo, jota voisi olla omasta mielestä kiinnostava pelata. Skaalan ylimmän arvon kanssa kannattaa myös olla tosi harkitseva; tämä on enemmän peli aika tavallisista ihmisistä kuin todella poikkeksellisista henkilöistä.
Hahmolle kannattaa kirjoittaa hahmolomakkeen lisäksi lyhyt biografia. Lause tai parikin riittää ("muutti Indonesiaan Johannesburgista 25-vuotiaana löydettyään sieltä elämänsä rakkauden") mutta halutessaan voi kirjoittaa vaikka minkälaisen novellin. Pelinjohtaja lupaa lukea kaiken joka on pituudeltaan alle 10 sivua.