Revision [2091]
This is an old revision of HauntingMars004 made by AdminDare on 2023-11-08 14:06:06.
Haunting Mars 4: Paroni Clawsonin tanssiaiset
<-- Haunting Mars 3: Jos voisit tehdä mitä tahansa - Haunting Mars 5 -->
Harrowgaten kylän ulkopuolella, marraskuu 1912, Hexhamshire:1912 -virtuaalitodellisuuspeli
Ulvovan tuulen läpi vaunut kohoavat ylängölle, jossa sijaitsee paroni Clawsonin kartano. Sisällä Calen, Kwamen, Madisonin ja TX:n virtuaaliavatarit istuvat, ja näiden aistihavainnot täyttävät pelaajien maailmaan. Samalla nelikko omaksuu roolinsa lordi ja lady Coldwellina (Cale ja TX), näiden Sebastian-poikana (Kwame) sekä perheeen palveleijana (Madison).
Valtava kartano seisoo tummalla nummella, ainoana valopisteenä mailien säteellä. Sen pihalla liikkuu työntekijöitä, ja edustalla paria muutkin vaunua puretaan. Coldwellit otetaan vastaan ja ohjataan huoneisiinsa; Bixby kantaa tavaroita. Huoneet ovat hienoja ja tunnelmallisia: pesumalja, takka, kirjoituspöytä, kirjahyllyjä. TX ottaa hyllystä kirjoja, ja toteaa niiden sisältävän aivan oikeaa sisältöä. Hän tutkii hieman pelin pelaamissääntöjä. Niiden mukaan peliin saa tuoda vaikka mitä sisältöä, pelin on tarkoituskin olla goottilainen kauhudraama. Hahmoille voi käydä kauheitakin asioita, mutta pelaaja voi poistua häiritsevästä tilanteesta. Pelin materiaali on kirjoitettu mukaansaimevällä tavalla: se houkuttelee kokeilemaan omia rajojaaan ja heittäytymään mukaan kaikenlaiseen.
Kaikki täällä tuntuu huolellisesti tehdyltä. Tuli takassa lämmittää, vaatteet tuntuvat aidoilta, hahmojen kehot toimivat, nautittu alkudrinkki maistuu ja tuntuu alkoholipitoiselta. Hahmoluokan mukana jokaiselle on tullut lihasmuistissa asioita: Madisonin Bixby tuntuu vahvalta, lordi Coldwellilla on insinöörinä hämmentävä sorminäppäryys. TX ja Cale kokevat virtuaalihahmonsa aidoiksi ja uppouttuvat näihin. Madison on varautuneempi. Kwame pysyy tiukasti "pelaajan ohjaama avatar" -linjalla, ja tarkkailee asioita hahmonsa ulkopuolella.
Hahmot vaihtavat vaatteita ja siirtyvät alakerran saliin. Saapuessaan peliin hahmot olivat saaneet joitakin kontakteja ja juonikoukkuja, ja nelikko alkaa tutkia niitä. Cale on opetellut tekemään paperista yksisarvisorigameja, ja on ajatellut jättää niitä kaikkialle siinä toivossa, että ne houkuttelisivat Yunus Bankin esiin. Muuten ryhmällä ei oikein ole mitään selvää suuntaa, mistä lähteä etsimään, joten he päättävät vain pelailla mukana ja katsoa mitä tapahtuu.
Seikkailuihin
Kartanolla on valtavasti väkeä - varmasti yli 200 ihmistä, ja on täysin mahdotonta sanoa, ketkä muut ovat pelaajahahmoja ja ketkä vain osa kalustoa. Nelikko ottaa yhteytttä kontakteihinsa. Lady Coldwell sanoo etsivänsä pojalleen puolisoa, ja dame Agatha esittelee naimaikäisiä nuoria naisia. Kommodori Peelman kutsuu lordi Coldwellia mukaan nummelle katsomaan siellä olevaa kummallista laitetta. Madison huomaa Bixbyä pelatessaan, että palvelijat ovat oikeasti lähes näkymättömiä yläluokan hahmoille, ja tekee kokeita siittä, miten paljon hän voi tätä hyödyntää.
Yksisarvisia taitellaan, mutta nopeasti Hexhamshiren juonet vievät mukaansa: Bixby lähtee ajamaan takaa varasta, joka oli napannut arvokkaan kaulakorun, ja kuulee koruun koskiessaan jonkin yliluonnollisen voiman kutsun. Lady Coldwell menee dame Agathan järjestämään spiritistiseen istuntoon ja joutuu harhanäkyyn uppoavasta Titanicista; Sebastian onnistuu saamaan hänet ja muut ulos sieltä. Lordi Coldwell ratsastaaa nummelle, jossa on maan uumenista kohonnut omituinen laite ja kummalisen myyräihmisten väijytys. Väijytys johtaa loukkantumiseen, mutta Bixby saa kannettua herransa pois.
Kwame on havainnut, että keskusteluissa on valon nopeudesta johtuvia viiveitä: Hexhamshiren serverit ovat 50 000 kilometrin päässä Marsin pinnalla, joten Fukumitsu Ayan pelaajilla on välillä puolen sekunnin lagia. Hän huomaa myös, että tätä ei esiinny kaikkien kanssa, ja päättelee, että paikalla on myös joku pelaaja kaivosasteroidilta. Vilkaisemalla asteroidin viestintälokeja hän identifioi kaksi muuta pelaajaa: Jagjit Karmen ja Chizoba Styles. Chizoba pelaa selvästi konstaapeli Stylesiä, joka näyttääkin aivan Chizoban AR-avatariltaa. Jagjitia ei pysty jäljittämään.
TX on harmistunut siitä, että paronia itseään ei pääse tapaamaan kuin korkeamman tason hahmolla. Hän päätyy kokeilmaan hahmollaan lämmintä kylpyä, ja vammoja kärsinyt lordi Coldwell liittyy seuraan. Pariskunta päättää kokeilla pelin kapasiteettia intiimiin kanssakäymiseen, ja ilmenee, että Hexhamshire toimii hyvin myös seksissä. Kaikki hahmot ovat anatomisesti toimivia ja robottikehoissa vietetyn kuukauden jälkeen virtuaaliseksi on erittäin tervetullutta. Se myös parantaa lordin viimeiset vammat.
Samalla kun tämä on tekeillä, Sebastian ja Bixby murtautuvat Jones-tarkkuussepän kammioon ja nappaavat sieltä aiemmin nähdyn kaulakorun. Sen päälle pukeminen tehostaa Bixbyn näkö- ja kuuloaistia.
Illallinen alkaa. Palvelijoiden puolella illallinen on rempseä tapahtuma, jossa kaikki ovat hilpeällä tuulella ja ottavat pelin absurdit elementit lennossa. Tiukka alihovimestari Mr. Reed on täydellinen straight man muiden palvelijoiden hauskanpidolle.
Paremman väen aterialla dame Agatha on rasittava pelle jolla on huonot jutut, mutta jossain vaiheessa häneet saadaan houkuteltua pois pöydästä. Nuori opiskelija Philip ärsyttää paikallaolijoita kertomalla Kiinassa juuri käynnistyneestä kommunistisesta vallankumouksesta, ja kuinka hän on varma siitä, että tämä leviää pian koko maailmaan. Philip on vähällä saada kaksintaisteluhaasteen, mutta lopulta saa vain lyönnin naamaansa sir Geraldilta, joka marssii sittten ulos pöydästä. TX epäilee, että Philip voisi olla Yunus Bank, ja käy origamiyksisarvisen kanssa juttelemassa tälle. Vaikka Philipin pelaaja selvästi on taitava puhumaan ja tietää kommunistisen vallankumouksen historiasta, hän kuitenkin on hämmentynyt kun Victoria alkaa puhua "lännen yksisarvisista" ja sanoo, etttä hän haluaa täällä vain pelata. Sentään hän ei ilmianna TX:ää offgametuksesta pelin henkilökunnalle.
Kontakti
Illallisen päätyttyä naisten tupakointisalongissa Victorian kanssa saapuu puhumaan Sunny -- Sunny Bankcroft. Hän kyselee yksisarvisesta, ja mistä se tulee -- ja TX vastaa "Ranskasta, ensin lännestä, myöhemmin idästä". Tässä vaiheessa Sunny kertoo, että savukkeet ovat huijauskoodi, ja estävät pelin tarkkailun sekä pyyhkivät lokit hahmoista 15 minuutttia pelistä poistumisen jälkeen. Hän kysyy, kuka Victoria todellisuudessa on, ja Victoria sanoo olevansa TX. Sunny kysyy, ketä muita on paikalla; TX kertoo kaikkien olevan. Sunny haluaa keskustella heidän kanssaan. Ryhmä siirtyy Coldwellien huoneeseen pelaamaan bridgeä.
Deltaforkki: Äärimmäisen yksinkertainen forkki, simppeli ALI-simulaatio henkilöstä. Ei varsinaisesti laiton, koska ei ole kokonainen ego.
Experia: Marsilainen media-alan jättiyritys, omistaa Dog of War and Loven
Stellar Intelligence: Marsilainen tiedustelualan hyperkorporaatio, hyvin vaarallisena pidetty
Experia: Marsilainen media-alan jättiyritys, omistaa Dog of War and Loven
Stellar Intelligence: Marsilainen tiedustelualan hyperkorporaatio, hyvin vaarallisena pidetty
Glitch-savukkeiden suojaamana Sunny kertoo olevansa Yunus Bank. Hän kysyy onko ryhmä kunnossa, ja sitten alkaa jakaa tietoa. Hän sanoo, että Hexhamshire on suhteelliseen turvallinen ympäristö -- Experia on tarkka järjestelmiensä eheyden suhteeen -- mutta täällä epäilemättä on myös joitain Stellar Intelligencen tarkkailijoita aivan varmuuden vuoksi. Kuitenkin, koska hän ei huomannut nelikkoa, hän epäilee, ettei SI:kään ole, eikä tiedusteluorganisaatiolla ole joka tapauksessa mitään syytä olla kiinnostunut heistä. Yunus tietää deltaforkkinsa tuhoutuneen kesken ryhmän brieffauksen, eikä ole vama siitä, mitä hän ehti kertoa. Kun hänelle kerrotaan, ettei juuri mitään, hän antaa vihdoin tarkemman tehtäväkuvauksen.
Fukumitsu Aya on asteroidina hyvin arvokas raaka-aineköyhässä Marsissa, mutta sitä pyörittävä yritys Licorne de l'Ouest on heikko ja haavoittuva. Licorne on osa jotain suurempaa yritystä, mutta itsessään se koostuu korkeintaan neljästä henkilöstä. Jos nämä neljä (joita Yunus Bank ei ole saanut tunnistettua) saadaan neutraloitua, kukaan ei huomaa, jos asteroidin kaivuu alkaakin tuottaa materiaaleja anarkistiryhmille. Koko asteroidin louhiminen on varmasti kymmenen vuoden urakka, mutta se voidaan tehdä kaikessa rauhassa siten, että Licorne näyttää paperilla tekevän kaiken järkevästi, ja oikeasti ei tuota mitään omistajilleen.
Asteroidin pudottamista Marsin pinnallle on myös harkittu, mutta se vaatisi hirveän määrän reaktiomassaa ja olisi todella vaikea tehdä siten, että se ei vaan paiskaisi asteroidin arvomineraaleja hajalleen atomeiksi ilmakehään; lisäksi mikä tahansa pudotus olisi pitkällinen operaatio, joka huomattaisiin. Niinpä asteroidin varkaus tehdään varastamalla sitä kontrolloiva yhtiö. Samalla Yunus Bank haluaa, että Licornen velkaorjat vapautetaan ja he saavat työstään kunnollisen palkan, sekä osallistua päätökseen siitä, kenelle asteroidin raaka-aineet osoitetaan. Yunus itse sanoo suuntaavansa näitä Barsoomin liikkeelle ja muutamille Tharsis-liiton demokraatttisille toimijoille, mutta haluaa myös operatiivisen puolen olevan osallinen päätöksessä.
Kwame ja Cale huomauttavat, että Licornessa on jotain omituista, ja Yunus myöntää tämän: yhtiö on hänen tarkastelussaan vaikuttanut todella haavoittuvaiselta ja huonosti johdetulta. Tarkkaa syytä tähän ei ole tiedossa, mutta on vaikea uskoa, että kyseessä olisi ansa. Yunus Bank sanoo olevansa kyllä itse monien hyperyritysten tähtäimessä, muttei usko olevansa niin suuri tekijä, että häntä vastaan mobilisoitaisiin mitään massiivista operaatiota. Kwamen löytämä Licorne de l'Est oli nimenomaan Yunus Bankin pystyttämä valeyritys, keino koettaa herättää nelikon huomio tavalla, jota kukaan muu ei erottaisi.
Yunus Bank ja nelikko sopivat yhteyskanavasta. Hexhamshire-peliä pidetään kohtalaisen hyvänä viestintätapana. Yunukselta pyydetään lisäresussiksi hakkeria, ja hän sanoo katsovansa mitä voi tehdä -- mutta hän voi korkeintaan yrittää värvätä ihmisiä poolista, josta Licorne vetää kaipaavansa lisätyöntekijät, eikä voi helposti sijoittaa sinne haluamiaan henkkilöitä. Tässä poolissa olevat ovat enimmäkseen infugeita, eikä Yunus voi etukäteen varmistua heidän luotettavuudestaan tai taidoistaan. Hän ei myöskään osaa heti tarjota paljonkaan lisätietoa Licornesta: nelikko on sen sisällä, ja heillä on paremmat edellytykset tutkia yritystä. Muuta tukea hän voi kyllä yrittää toimittaa.
Tanssiaiset ovat alkamassa, joten bridgen pelaaminen lopetetaan. Nelikko siirtyy alas nauttimaan tanssimisesta. TX ja Cale ovat selvästi alkaneet nauttia pariskunnan pelaamisesta, ja pelin tuoman lihasmuistin avulla he tanssivat oikein hyvin. Bixbyä pelaava Madison taas tanssii energisiä jigejä palvelijoiden bileissä. Hän havaitsee myös, että hänen nappaamansa kaulakorua ei saa irti Bixbyn kaulasta, ja kun hän katsoo peiliin, hän on näkevinään takanaan jonkin varjomaisen kumman hahmon.
Tanssien jälkeen nelikko loggaa ulos pelistä saadakseen vielä muutaman tunnin untakin. Kaikki ovat väsyneitä, ja Hexhamshiren värikkään ja monipuolisen virtuaalitodellisuuden jälkeen Fukumitsu Aya ja kone- tai podikehot tuntuvat kauheilta. Madisonilla on hirveä koti-ikävä, TX huomaa pitäneensä VR-olemassaolosta tosi paljon. Kwame on lähinnä indifferentti.
Pelinjohtajan kommentteja
Olen vuosia pitänyt jonkinlaisena sääntönä itselleni, että yritän välttää pelin sisäisiä pelejä, mutta näin tämäkin skenaarrio nyt vaan sitten sellaista käytti. Olin yllättynyt siitä, miten hyvin tämä toimi. Rakenne tosiaan oli, että Hexhamshiren questit ovat distraktioita ja esteitä Yunus Bankin tapaamiselle, ja olisi ollut ihan mahdollista, että hahmot olisivat kokonaaan missanneet kontaktinsa.
Kaikki roolipelaajat tietävät, että kun todellisessa maailmassa on kurjaa, pako kuvitteelliseen maailmaaan tuntuu houkuttelevalta. Hexhamshire tulee jatkossakin olemaan jonkinlainen elementti pelissä, mutta on täysin pelaajista kiinni, millaisessa roolissa.
Myös: Hienoja figuja kaikilta!
<-- Haunting Mars 3: Jos voisit tehdä mitä tahansa - Haunting Mars 5 -->
CategoryHauntingMars - CategoryPelit