MITEN TÄÄLLÄ PELATAAN


Haunting Mars on puolikovaan transhumanistiscifimaailmaan sijoittuva poliittinen jännäri. Scifielementit ovat vähän mitä sattuu, poliittiset elementit ehkä vielä hatarampia. Pelinjohtajan oma nössövasemmistolainen maailmankuva lienee vahvasti esillä, mutta kampanjan tarkoitus on kertoa kiinnostava scifitarina, ei saarnata kuorolle kapitalismin pahuudesta. Kuten aiemminkin, scifi tarkoittaa minulle pyrkimystä reilusti ja käsitettävästi toimivaan maailmaan, jossa asioita voi koettaa muuttaa ja maailmassa havaittuja heikkouksia hyödyntää.

Pelikampanja alkaa jonkinlaisena suljetun tilan tarinana, mutta luultavasti aukeaa melko nopeasti. Varsinaisen kampanjan suunnan määrittävät pelaajat. Pelinjohtajalla on olemassa jonkinlainen iso kuvio, mutta jos hahmoja kiinnostaa jokin aivan muu, peli lähtee sitten niihin suuntiin. Poliittisen jännärin ohella listalla on transhumanististen juttujen kummastelua, identiteetin ongelmia, ihmissuhdedraamaa, ja mahdollisesti myös kauhuelementtejä. (Peli ei ole kauhupeli siinä mielessä, että vaikka jotkut elementit voivatkin olla kauhuhenkisiä, kampanja ei kulje niiden ehdoilla.)

Seuraavanlaisia attraktoreita ajattelin

HYPERKAPITALSMIA VASTUSTETAAN (vahva)
TRANSHUMANISTISIA KUMMALLISUUKSIA TUTKITAAN (keskivahva)
YHTEISKUNTA ON HANKALA (keskivahva)
YLLÄOLEVAT JOHTAVAT SUORAAN TOIMINTAAN (heikko)

Peli pyritään pelaamaan kasvokkain. Jos päädytään neljään pelaajaan, tavoite on että yhden pelaajan poissaolosta huolimatta pelaamme (tämä ei ole minulta koskaan aiemminkaan onnistunut, joten ei välttämättä tässäkään kampanjassa). Vierailevia pelaajia saattaa esiintyä. Peli saattaa risteytyä muiden maailmassa pelattavien kampanjoiden kanssa. Mietitään nollasessiossa, mitä mm. turvallisen pelaamisen tekniikoita halutaan käyttää.

Pelinjohtaja on neuroottinen tosikko, ja huonon roolipelaamisen lisäksi jakaa keltaista korttia asiattomasta paskanjauhannasta, epäluotettavuudesta sekä keskittymisen puutteesta. Pelatessa toivotaan tiukkaa "ei puheluita, tekstiviestejä, sähköpostia, irkkiä, facebookkia tai mitään muutakaan ulkopuolisia ärsykkeitä paitsi hätätilanteessa" -linjaa. Scifipelissä en täyttä mobiililaitekieltoa ajatellut asettaa, koskapa suuren tietomäärän hallinta apuvälineiden avulla kuuluu genreen, mutta toivon, että ihmiset eivät distraktoidu mihinkään peliin kuulumattomaan. Jos on oikeasti tylsää, saa lukea sarjakuvia tai piirtää.

Sääntöjärjestelmänä taustalla pyörii nelosedikan GURPS pienillä modauksilla. Pelaajien ei tarvitse tästä välittää - pelinjohtaja hoitaa pelitekniikan. Oman hahmonsa statit saa halutessaan nähdä, mutta oikeasti systeemistä tarvitsee tietää vain, että useimmat asiat hoidetaan heittämällä 3d6, pieni on hyvä.



CategoryMeta - CategoryHauntingMars
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki