Revision [626]

This is an old revision of Vuosikurssi2145 made by AdminDare on 2017-08-15 18:45:44.

 

Vuosikurssi 2145


Kesällä 2144 Jupiterin tasavallan asevoimien palvelukseen astui jälleen erä ihmiskunnan nuoria toivoja. Kuutta kuukautta myöhemmin peruskoulutusjakso oli ohitse, ja 21 sotilasvalan vannonutta matruusia astuu palvelukseen Saint Sunniva -nimisellä partiofregatilla. Asepalvelus kestää 42 kuukautta (48 upseereille), ja sen suorittaminen takaa Tasavallan kansalaisuuden.

Saint Sunnivan kotisatama on Kallistolla sijaitseva Gerdr-niminen| Tasavallan protektoraatti, ja puolet vuoden 2145 vuosikurssista on kotoisin sieltä. Loput ovat kotoisin kuka mistäkin Tasavallan habitaatista. Jotkut ovat lähteneet palvelukseen innosta palvella Tasavaltaa, toiset tajuavat, että ilman kansalaisuutta etenemismahdollisuudet ovat vähäiset. Joillekin asepalvelus on ollut ainoa vaihtoehto köyhyyden tai vankilan sijasta.

Maapallo on tuhoutunut asuinkelvottomaksi superälykkäyden koneälyjen kapinassa 11 vuotta sitten, ja valtaosaa aurinkokunnasta asuttaa irvokas joukko tietokoneaivoisia ihmisen irvikuvia. Jupiterin tasavalta on ihmiskunnan ja jopa inhimillisyyden viimeinen linnake, jatkuvassa kylmässä sodassa ympäröiviä ihmisyytensä hylänneitä laumoja vastaan. 40 miljoonaa kaasujättiläisen kuiden asuttajaa sekä Maapallon tuhosta pelastunutta pakolaista luottaa vahvoihin asevoimiin takaamaan turvallisen tulevaisuuden.


Pelin pointti


Devil and the Deep Black Sky -kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. 2145 on one-shot, jossa tuodaan uusia vuosikurssilaisia, joista pelaajahahmot voivat peilata maailmaansa. Vierailevat hahmot ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta.

Vierailevat hahmot ovat lähinnä ihmettelemässä sotavoimia, ja voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, pysyäkö palveluksessa vai tyytyäkö elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa.

Peli on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmoihin kuin asejärjestelmämasturbaatioon.


Maailma pähkinänkuoressa


Starship Troopersin yhteiskunta, Expansen teknologia, Quantum Thiefin viholliset


Fiilismatskua


http://www.youtube.com/watch?v=3o-BQfaK6KQ - traileri
https://www.youtube.com/watch?v=p2IX7PmaCF8 - Rekryvideo: Saint Sunnivan komentosillan esittely

Maailma perusteellisemmin


Peli käyttää Eclipse Phase -roolipelin maailmaa. Tarkemmin maailmaa kuvailevia artikkeleita wikissä, suunnilleen relevanttiusjärjestyksessä. Saa lukea jos kiinnostaa!

Maailma| - Jupiterin tasavallan käsitys maailmasta pidemmin
Teknologia| - Teknologiatasosta
Habitaatti| - Miten ihmiset elävät

Syventäviä dokumentteja:

Politiikka| - Tasavallan sisäpolitiikkaa (hahmoille, joilla väh. lukiotason tausta)
Valtiot| - Ulkopolitiikkaa (hahmoille, joilla väh. lukiotason tausta)
Gerdr| - Hahmoille, jotka ovat kotoisin Ger∂rin protektoraatista Kallistolla
Sanasto| - Talk the talk

Pelaajahahmojen alkutilanne


Saint Sunniva on 55 hengen partiofregatti, pieni itsenäisesti toimiva alus. Hahmot on joko määrätty sinne tai he ovat hakeneet tänne. Partiofregatilla palveleminen on maineeltaan itsenäistä ja vauhdikasta puuhaa, mutta Saint Sunniva ei ole mikään legendaarinen eliittialus, ja siksi tänne päätyykin asepalveluksen suorittajia laidasta laitaan.

Pelaajahahmot ovat juuri suorittaneet 6 kk:n peruskoulutuksesta, ja ovat ylenneet alokkaista matruuseiksi. He viettivät viikon loman, ja ovat juuri saapumassa yhteyssukkulalla Saint Sunnivalle Kalliston kiertoradalla.


Pelimekaniikka


GURPS 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan.

Jokaisella vierailevalla pelaajalla on kaksi interrupt-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen. Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: kahdeksan ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)









CategoryMeta
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki