Revision history for Vuosikurssi2145


Revision [699]

Last edited on 2017-09-19 21:51:17 by AdminDare [kaikilla on hahmonsa]
Additions:
**Karo** - Al-Hamar (sotkija)
Deletions:
**Karo** -


Revision [698]

Edited on 2017-09-19 14:17:23 by AdminDare [velma, taina, mika, simo valinneet hahmonsa]
Additions:
**Simo** - Masterman (sotkija)
Deletions:
**Simo** - Masterman (sotkija), Texidor (sotkija), Gonzales (tarkkailija)


Revision [697]

Edited on 2017-09-17 23:21:16 by AdminDare [Velma, Taina, Mika valinneet hahmonsa]
Additions:
**Mika** - de Arcio (tarkkailija)
Deletions:
**Mika** -


Revision [695]

Edited on 2017-09-14 18:48:46 by AdminDare [Velma, Taina, Mika valinneet hahmonsa]
Additions:
**Velma** - Hwang (sotkija)
Deletions:
**Velma** - Al-Hamar (sotkija), Ravn (sotkija) tai Hwang (sotkija)


Revision [692]

Edited on 2017-09-12 12:39:36 by AdminDare [Velma, Taina, Mika valinneet hahmonsa]
Additions:
**Simo** - Masterman (sotkija), Texidor (sotkija), Gonzales (tarkkailija)
Deletions:
**Simo** -


Revision [691]

Edited on 2017-09-11 22:49:09 by AdminDare [Velma, Taina, Mika valinneet hahmonsa]
Additions:
**Karo** -


Revision [689]

Edited on 2017-09-11 20:15:14 by AdminDare [Velma, Taina, Mika valinneet hahmonsa]
Additions:
**Mika** -


Revision [688]

Edited on 2017-09-11 11:26:06 by AdminDare [Velma, Taina, Mika valinneet hahmonsa]
Additions:
**Simo** -


Revision [687]

Edited on 2017-09-11 10:38:45 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Tarkkailijat** - Vuosikurssin 2145 tavalliset tyypit, joita en ole siksi speksannut kovin tarkasti ja joita pelaaja voi itse halutessaan editoida paljonkin. Hekin voivat olla päteviä, mutteivät ole yhtä räiskyviä kuin sotkijat. Sopivat pelaajalle, joka ei halua joutua konfliktiin, tai tahtoo katsoa, miten Eclipse Phasen maailma tässä pelissä toimii, tai joka haluaa itse suunnitella hahmonsa luonnetta.
Deletions:
**Tarkkailijat** - Vuosikurssin 2145 tavalliset tyypit, joita en ole siksi speksannut kovin tarkasti. Hekin voivat olla päteviä, mutteivät ole yhtä räiskyviä kuin sotkijat. Sopivat pelaajalle, joka ei halua joutua konfliktiin, tai tahtoo katsoa, miten Eclipse Phasen maailma tässä pelissä toimii, tai joka haluaa itse suunnitella hahmonsa luonnetta.


Revision [686]

Edited on 2017-09-11 10:37:46 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Hahmoja on alustavasti kyselty seuraavasti:
**Velma** - Al-Hamar (sotkija), Ravn (sotkija) tai Hwang (sotkija)
**Taina** - Vettermoln (sotkija)


Revision [685]

Edited on 2017-09-10 17:39:09 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Jokaisella vierailevalla pelaajalla on pari interrupt-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen haluamallaan tavalla (mieluiten tavalla, jossa on jotain järkeä).
Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: kahdeksan ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)
Deletions:
Jokaisella vierailevalla pelaajalla on pari interrupt-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen. Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: kahdeksan ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)


Revision [684]

Edited on 2017-09-10 17:37:13 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Kaikkia rooleja ei tarvitse olla. Neljällä sotkijalla tulee aika hysteerinen peli, neljällä tarkkailijalla aika seesteinen. Jos pelaajahahmojen vanhoja kavereita on hahmoina, pelin fokus siirtyy sosiaalisempaan suuntaan.
Deletions:
Kaikkia rooleja ei tarvitse olla. Neljällä sotkijalla tulee aika hysteerinen peli, neljällä tarkkailijalla aika seesteinen.


Revision [683]

Edited on 2017-09-09 22:33:40 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Politiikka** - jos jokin tämän sarakkeen termi tuntuu oudolta, siitä voi lukea lisää [[Politiikka]]-artikkelista.| Ei kuitenkaan tästä tarvitse kantaa kauheasti huolta - voi melkein olettaa, että mikä tahansa tuntematon termi tarkoittaa jonkin sortin talousoikeistolaista, ja ksenofobiasta voi päätellä loput.
Deletions:
**Politiikka** - jos termi tuntuu oudolta, siitä voi lukea lisää [[Politiikka]]-artikkelista.| Ei kuitenkaan tästä tarvitse kantaa kauheasti huolta - voi melkein olettaa, että mikä tahansa tuntematon termi tarkoittaa jonkin sortin talousoikeistolaista, ja ksenofobiasta voi päätellä loput.


Revision [682]

Edited on 2017-09-09 21:58:57 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Peli on osa [[DeepBlackSky| Devil and the Deep Black Sky -kampanjaa]]. Se on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmoihin kuin asejärjestelmämasturbaatioon. Kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. Pelikampanjan 17. pelissä heidän alukselleen saapuu seuraavan vuoden kurssi, ja peli luo puitteet alkavan palvelusvuoden hahmojenvälisille suhteille. Vierailijoiden hahmot ovat tätä vastatullutta kurssia. Ne ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta. Sen sijaan ne tulevat jäämään pysyväksi osaksi pelikampanjaa. Vastatulleet ovat enimmäkseen ihan pihalla, ja niiden tehtäväkin on ihmetellä, mokailla ja aiheuttaa vakiohahmoille kauheaa päänsärkyä.
Deletions:
Devil and the Deep Black Sky on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmoihin kuin asejärjestelmämasturbaatioon. Kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. Pelikampanjan 17. pelissä heidän alukselleen saapuu seuraavan vuoden kurssi, ja peli luo puitteet alkavan palvelusvuoden hahmojenvälisille suhteille. Vierailijoiden hahmot ovat tätä vastatullutta kurssia. Ne ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta. Sen sijaan ne tulevat jäämään pysyväksi osaksi pelikampanjaa. Vastatulleet ovat enimmäkseen ihan pihalla, ja niiden tehtäväkin on ihmetellä, mokailla ja aiheuttaa vakiohahmoille kauheaa päänsärkyä.


Revision [681]

Edited on 2017-09-09 21:54:25 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Ilmeisin poikkeus minkäänlaisesta realistisesta sotilasmenosta on, että pelin (vaikkakaan ei oikeastaan maailman) sotilaskoneistossa on tiettyä bottom-up -päätöksentekoa; ts. matruuseiden tai aliupseerien mielipiteillä on kohtalaisesti painoarvoa heidän ylemmilleen, ja alhaalta kohoavat ideat pääsevät helpommin toteutukseen asti. Tämä on puhtaan roolipelillinen juttu, koska muuten upseerit vain määräävät ja alemmat toteuttavat. Pelissä jos joukko alempia vie perustellun näkemyksen ylemmilleen, se saatetaan noteerata. Tähän juttuun ei kannata suhtautua maailman sisäisenä piirteenä; se on olemassa vain, jotta pelaajahahmoilla olisi enemmän keinoja vaikuttaa asioihin.
Deletions:
Ilmeisin myönnytys realistiselle sotilasmenolle on, että pelin (vaikkakaan ei oikeastaan maailman) sotilaskoneistossa on tiettyä bottom-up -päätöksentekoa; ts. matruuseiden tai aliupseerien mielipiteillä on kohtalaisesti painoarvoa heidän ylemmilleen, ja alhaalta kohoavat ideat pääsevät helpommin toteutukseen asti. Tämä on puhtaan roolipelillinen juttu, koska muuten upseerit vain määräävät ja alemmat toteuttavat. Pelissä sen sijaan jos joukko alempia vie perustellun näkemyksen ylemmilleen, se saatetaan noteerata. Tähän juttuun ei kannata suhtautua maailman sisäisenä piirteenä; se on olemassa vain, jotta pelaajahahmoilla olisi jotain keinoja vaikuttaa asioihin.


Revision [680]

Edited on 2017-09-09 20:21:34 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Ilmeisin myönnytys realistiselle sotilasmenolle on, että pelin (vaikkakaan ei oikeastaan maailman) sotilaskoneistossa on tiettyä bottom-up -päätöksentekoa; ts. matruuseiden tai aliupseerien mielipiteillä on kohtalaisesti painoarvoa heidän ylemmilleen, ja alhaalta kohoavat ideat pääsevät helpommin toteutukseen asti. Tämä on puhtaan roolipelillinen juttu, koska muuten upseerit vain määräävät ja alemmat toteuttavat. Pelissä sen sijaan jos joukko alempia vie perustellun näkemyksen ylemmilleen, se saatetaan noteerata. Tähän juttuun ei kannata suhtautua maailman sisäisenä piirteenä; se on olemassa vain, jotta pelaajahahmoilla olisi jotain keinoja vaikuttaa asioihin.
Tämän lisäksi hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, yrittääkö johonkin tiettyyn koulutushaaraan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa; käytännössä sen verran, että koulutushaara valitaan ja ensimmäinen partiotehtävä suoritetaan. Periaatteessa samoja hahmoja voi pelata myöhemminkin, jos aikataulut ovat myönteisiä ja kaikkia kiinnostaa.
Deletions:
Vierailevien pelaajien hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, yrittääkö johonkin tiettyyn koulutushaaraan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa; käytännössä sen verran, että koulutushaara valitaan ja ensimmäinen partiotehtävä suoritetaan. Periaatteessa samoja hahmoja voi pelata myöhemminkin, jos aikataulut ovat myönteisiä ja kaikkia kiinnostaa.


Revision [679]

Edited on 2017-09-08 13:49:41 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Peli ei ole mitenkään erityisen reilu: vanhat hahmot ovat hallitsevassa asemassa uusiin nähden, ja jos joku vastatullut on liian ärsyttävä, hän joutuu luultavasti maksamaan siitä. That said, kukaan vanhoista hahmoista ei ole mikään hirveä simputtava kusipää, eikä pelin pointti ole sadistiset rääkkäysfantasiat tai mahdollisimman autenttinen sotilaskäytös. Mutta jos joku vastatulleista käyttäytyy kuin ääliö ja hänet suljetaan ekan viiden minuutin jälkeen koppiin, näin sitten kävi. Asepalveluksessa kannattaa olla ihmisiksi.
Sotilas käyttäytyy sotilaallisesti: pukeutuu siistiin univormuun, kunnioittaa komentoketjua ja ylempiään, kunnioittaa valtakuntaa ja sen sotavoimia jne. Jos sotilas suorittaa vahtia, hän on vahdissa kunnes hänet vapautetaan - jos kukaan ei vapauta häntä, hän on vahdissa vaikka maailmanloppuun asti.
Deletions:
Peli ei ole mitenkään erityisen reilu: vanhat hahmot ovat hallitsevassa asemassa uusiin nähden, ja jos joku vastatullut on liian ärsyttävä, hän joutuu luultavasti maksamaan siitä. That said, kukaan vanhoista hahmoista ei ole mikään hirveä simputtava kusipää, eikä pelin pointti ole sadistiset rääkkäysfantasiat. Mutta jos joku vastatulleista käyttäytyy kuin ääliö ja hänet suljetaan ekan viiden minuutin jälkeen koppiin, näin sitten kävi. Asepalveluksessa kannattaa olla ihmisiksi.
Sotilas käyttäytyy sotilaallisesti: pukeutuu siistiin univormuun, esittää kysymy. Jos sotilas suorittaa vahtia, hän on vahdissa kunnes hänet vapautetaan - jos kukaan ei vapauta häntä, hän on vahdissa vaikka maailmanloppuun asti.


Revision [677]

Edited on 2017-09-08 13:17:32 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
- Tasavallan alkuperä: Latinlalaisen Amerikan ja Yhdysvaltain siirtokunnat, plus Romahduksessa Jupiterin seudulle paennut Vatikaani


Revision [676]

Edited on 2017-09-08 11:52:29 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Xenofobia** - kuinka paljon hahmo pelkää/vihaa kaikkea Tasavallan arvomaailman ulkopuolista. 0 on utelias ksenofili, 6 on hirveä rasisti, biokonservatiivi ja ties mitä muuta. Sotilasorganisaatio on jossain 4-5 paikkeilla, 0 ja 1 saattavat kokea sotilasmenon aika ahdistavana.
**Politiikka** - jos termi tuntuu oudolta, siitä voi lukea lisää [[Politiikka]]-artikkelista.| Ei kuitenkaan tästä tarvitse kantaa kauheasti huolta - voi melkein olettaa, että mikä tahansa tuntematon termi tarkoittaa jonkin sortin talousoikeistolaista, ja ksenofobiasta voi päätellä loput.
GURPS 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan.
Deletions:
**Xenofobia** - kuinka paljon hahmo pelkää/vihaa kaikkea Tasavallan arvomaailman ulkopuolista. 0 on utelias ksenofili, 6 on hirveä rasisti tai whatever. Sotilasorganisaatio on jossain 4-5 paikkeilla, 0 ja 1 saattavat kokea sotilasmenon aika ahdistavana.
**Politiikka** - jos termi tuntuu oudolta, siitä voi lukea lisää [[Politiikka]]-artikkelista.
GURPS| 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan.


Revision [675]

Edited on 2017-09-07 11:41:15 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
pursimies (toiminnon johtaja, 2-10 alaista)
kersantti (ryhmän johtaja, 2-10 alaista)
Sotilaan tärkein velvollisuus on noudattaa esimiehen käskyjä (tai periaatteessa kenen tahansa ylemmän sotilaan käskyjä). Käskyjä noudatetaan välittömästi, tehokkaasti ja kyselemättä. Muutoin tulee hyvin äkkiä rangaistus - mahdollisesti teloitukseen asti. Käskyä noudatetaan vaikka se olisi typeräkin, ainakin niin kauan kun sen antanut henkilö on näkemässä. Missään tapauksessa sotilas ei sano esimiehelleen avoimesti vastaan. Esimies tietää paremmin kuin alainen. Esimies vastaa alaisen kysymyksiin, tosin vastaus voi olla "teidän ei tarvitse huolehtia tästä".
Sotilas käyttäytyy sotilaallisesti: pukeutuu siistiin univormuun, esittää kysymy. Jos sotilas suorittaa vahtia, hän on vahdissa kunnes hänet vapautetaan - jos kukaan ei vapauta häntä, hän on vahdissa vaikka maailmanloppuun asti.
Sota-aluksella sotilaat eivät kanna aseita - alus itse on ase. Mikäli käsiaseita jostain syystä tarvitaan (esimerkiksi koulutukseen), ne jaetaan aluksen käsiasevarastosta.
Deletions:
kersantti (ryhmän johtaja, 5-10 alaista)
Sotilaan tärkein velvollisuus on noudattaa esimiehen käskyjä (tai periaatteessa kenen tahansa ylemmän sotilaan käskyjä). Käskyjä noudatetaan välittömästi, tehokkaasti ja kyselemättä. Muutoin tulee hyvin äkkiä rangaistus - mahdollisesti teloitukseen asti. Käskyä noudatetaan vaikka se olisi typeräkin, ainakin niin kauan kun sen antanut henkilö on näkemässä. Missään tapauksessa sotilas ei sano esimiehelleen avoimesti vastaan. Esimies tietää paremmin kuin alainen.
Jos sotilas suorittaa vahtia, hän on vahdissa kunnes hänet vapautetaan - jos kukaan ei vapauta häntä, hän on vahdissa vaikka maailmanloppuun asti.


Revision [674]

Edited on 2017-09-07 11:28:35 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Jupiterin tasavalta on ideologisesti vähän "avaruuden Kiina": ksenofobinen ja militaristinen valvontayhteiskunta, jossa kaikki ulkopuoliset ovat pelottavia ja vaarallisia ja jossa mediaa kontrolloidaan, jotta kansalaisia suojeltaisiin vääränlaisilta ajatuksilta. Se ei kuitenkaan ole mikään helvetillinen poliisivaltio: ihmisiä ei katoile eivätkä viranomaiset käytä mielivaltaa. Tietyt mielipiteet ovat erittäin epäsuosittuja; esimerkiksi myönteinen suhtautuminen transhumanismiin tai koneälyihin on rinnastettavissa kommunismin fanitukseen 1900-luvun Yhdysvalloissa, ja niistä joutuu helposti vaikeuksiin.
Vakiopelaajilla ei interrupt-pelimerkkejä ole, pärjätkööt ilman.
===Sotilaan pelaaminen===
Pikakurssi sotilaan pelaamiseen pelaajille, jotka kokevat tietonsa sotavoimista puutteellisiksi.
Karkea arvoasteikko ylhäältä alas (ja tehtäväjako):
%%arvo tehtävä
amiraali (laivaston komentaja: kymmeniä aluksia, tuhansia sotilaita)
kommodori (laivueen komentaja: 5-10 alusta, satoja sotilaita)
kapteeni (aluksen päällikkö: 50-150 sotilasta)
luutnantti (kokonaisuuden johtaja, 20 alaista)
kersantti (ryhmän johtaja, 5-10 alaista)
matruusi (ryhmän jäsen)%%
Kaikkia itseä ylempiä alikersantista alkaen puhutellaan "herra / rouva <sotilasarvo>", tai "sir" (sukupuoleen katsomatta).
Sotilaan tärkein velvollisuus on noudattaa esimiehen käskyjä (tai periaatteessa kenen tahansa ylemmän sotilaan käskyjä). Käskyjä noudatetaan välittömästi, tehokkaasti ja kyselemättä. Muutoin tulee hyvin äkkiä rangaistus - mahdollisesti teloitukseen asti. Käskyä noudatetaan vaikka se olisi typeräkin, ainakin niin kauan kun sen antanut henkilö on näkemässä. Missään tapauksessa sotilas ei sano esimiehelleen avoimesti vastaan. Esimies tietää paremmin kuin alainen.
Jos sotilas suorittaa vahtia, hän on vahdissa kunnes hänet vapautetaan - jos kukaan ei vapauta häntä, hän on vahdissa vaikka maailmanloppuun asti.
Deletions:
Vakiopelaajilla ei interrupt-pelimerkkejä ole.


Revision [673]

Edited on 2017-09-07 11:05:00 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Jokaisella vierailevalla pelaajalla on pari interrupt-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen. Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: kahdeksan ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)
Vakiopelaajilla ei interrupt-pelimerkkejä ole.
Deletions:
Jokaisella vierailevalla pelaajalla on kaksi interrupt-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen. Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: kahdeksan ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)


Revision [672]

Edited on 2017-09-07 11:04:10 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Politiikka** - jos termi tuntuu oudolta, siitä voi lukea lisää [[Politiikka]]-artikkelista.
Deletions:
**Politiikka** - jos termi tuntuu oudolta, se löytyy [[Politiikka]]-artikkelista.


Revision [671]

Edited on 2017-09-07 11:01:59 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
- Tasavallan viholliset: koneälyt, Titanin kansainyhteisö / Autonomistiliitto, Planetaarisen Konsortion hyperkorporaatiot, anarkistiryhmittymät
Deletions:
- Tasavallan viholliset: koneälyt, Titanin kansainyhteisö, Planetaarisen Konsortion hyperkorporaatiot, anarkistiryhmittymät


Revision [670]

Edited on 2017-09-07 11:01:20 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
- Isot voimatekijät aurinkokunnassa ovat Jupiterin tasavalta (militaristisia ihmisiä), Autonomistiliitto (transhumanistikommunisteja) ja Planetaarinen Konsortio (hyperkapitalistitranshumanisteja)
Deletions:
- Isot voimatekijät aurinkokunnassa ovat Jupiterin tasavalta, Autonomistiliitto (transhumanistikommunisteja) ja Planetaarinen Konsortio (hyperkapitalistitranshumanisteja)


Revision [666]

Edited on 2017-09-03 17:44:01 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Poliittinen tilanne Tasavallan ja Autonomistiliiton välillä etenkin Jupiterin kreikkalaisilla on syksyn aikana kiristynyt. Kylmä sota on vaarassa muuttua kuumaksi, ja asepalvelus muuttua sen myötä hurjemmaksi.


Revision [665]

Edited on 2017-09-03 14:21:44 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Kinsey** - hahmon seksuaalinen orientaatio. 0 on umpihetero, 6 täysi homo. Lisämääräänä A on enemmän tai vähemmän aseksuaali, ja X on taas todella aktiivinen. Yhteiskunta tai sotilaskoneisto ei seksuaalisuuden perusteella stigmatisoi.
Deletions:
**Kinsey** - hahmon seksuaalinen orientaatio. 0 on umpihetero, 6 täysi homo. Orientaation mukana ei tule minkäänlaista stigmaa. Lisämääräänä A on enemmän tai vähemmän aseksuaali, ja X on taas todella aktiivinen.


Revision [664]

Edited on 2017-09-03 14:20:41 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Sotkijat** - Vuosikurssin 2145 suuret persoonat, niin hyvässä kuin pahassa. Nämä ovat hahmoja, joiden ympärillä tapahtuu. He voivat olla kunnianhimoisia suorittajia, käveleviä katastrofeja tai sosiaalisesti niin magneettisia, että kaikki jotenkin pyörii heidän ympärillään. Nämä hahmot edellyttävät aktiivista pelaamista ja asioihin sekaantumista, ja myös todennäköisimmin joutuvat vaikeuksiin, yrittävät kaikenlaista ja epäonnistuvat (saattavat toki onnistuakin). Sopivat pelaajalle, joka tahtoo säätää ja häsätä.
Deletions:
**Sotkijat** - Vuosikurssin 2145 suuret persoonat, niin hyvässä kuin pahassa. Nämä ovat hahmoja, joiden ympärillä tapahtuu. He voivat olla kunnianhimoisia suorittajia, käveleviä katastrofeja tai sosiaalisesti niin magneettisia, että kaikki jotenkin pyörii heidän ympärillään. Nämä hahmot edellyttävät aktiivista pelaamista ja asioihin sekaantumista, ja myös todennäköisimmin joutuvat vaikeuksiin. Sopivat pelaajalle, joka tahtoo säätää ja häsätä.


Revision [661]

Edited on 2017-09-03 12:40:18 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
- mielenkopiointiteknologia olemassa, tästä syntyy olentoja, jotka kuvittelevat olevansa ihmisiä, mutta ovat ainakin Tasavallan silmissä vain irvokkaita kopioita, elleivät suunnilleen koneälyjen kätyreitä
Deletions:
- mielenkopiointiteknologia olemassa, tästä syntyy olentoja, jotka kuvittelevat olevansa ihmisiä, mutta ovat todellisuudessa koneälyjen kätyreitä


Revision [660]

Edited on 2017-09-03 12:39:17 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Vierailevien pelaajien hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, yrittääkö johonkin tiettyyn koulutushaaraan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa; käytännössä sen verran, että koulutushaara valitaan ja ensimmäinen partiotehtävä suoritetaan. Periaatteessa samoja hahmoja voi pelata myöhemminkin, jos aikataulut ovat myönteisiä ja kaikkia kiinnostaa.
Hahmokuvauksissa on seuraavia ei-ilmeisiä kohtia:
**Kinsey** - hahmon seksuaalinen orientaatio. 0 on umpihetero, 6 täysi homo. Orientaation mukana ei tule minkäänlaista stigmaa. Lisämääräänä A on enemmän tai vähemmän aseksuaali, ja X on taas todella aktiivinen.
**Xenofobia** - kuinka paljon hahmo pelkää/vihaa kaikkea Tasavallan arvomaailman ulkopuolista. 0 on utelias ksenofili, 6 on hirveä rasisti tai whatever. Sotilasorganisaatio on jossain 4-5 paikkeilla, 0 ja 1 saattavat kokea sotilasmenon aika ahdistavana.
**Politiikka** - jos termi tuntuu oudolta, se löytyy [[Politiikka]]-artikkelista.
GURPS| 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan.
Deletions:
Vierailevien pelaajien hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa. Periaatteessa samoja hahmoja voi pelata myöhemminkin, jos aikataulut ovat myönteisiä ja kaikkia kiinnostaa.
GURPS 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan.


Revision [657]

Edited on 2017-09-01 16:26:57 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Devil and the Deep Black Sky on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmoihin kuin asejärjestelmämasturbaatioon. Kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. Pelikampanjan 17. pelissä heidän alukselleen saapuu seuraavan vuoden kurssi, ja peli luo puitteet alkavan palvelusvuoden hahmojenvälisille suhteille. Vierailijoiden hahmot ovat tätä vastatullutta kurssia. Ne ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta. Sen sijaan ne tulevat jäämään pysyväksi osaksi pelikampanjaa. Vastatulleet ovat enimmäkseen ihan pihalla, ja niiden tehtäväkin on ihmetellä, mokailla ja aiheuttaa vakiohahmoille kauheaa päänsärkyä.
Peli ei ole mitenkään erityisen reilu: vanhat hahmot ovat hallitsevassa asemassa uusiin nähden, ja jos joku vastatullut on liian ärsyttävä, hän joutuu luultavasti maksamaan siitä. That said, kukaan vanhoista hahmoista ei ole mikään hirveä simputtava kusipää, eikä pelin pointti ole sadistiset rääkkäysfantasiat. Mutta jos joku vastatulleista käyttäytyy kuin ääliö ja hänet suljetaan ekan viiden minuutin jälkeen koppiin, näin sitten kävi. Asepalveluksessa kannattaa olla ihmisiksi.
Vierailevien pelaajien hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa. Periaatteessa samoja hahmoja voi pelata myöhemminkin, jos aikataulut ovat myönteisiä ja kaikkia kiinnostaa.
**Sotkijat** - Vuosikurssin 2145 suuret persoonat, niin hyvässä kuin pahassa. Nämä ovat hahmoja, joiden ympärillä tapahtuu. He voivat olla kunnianhimoisia suorittajia, käveleviä katastrofeja tai sosiaalisesti niin magneettisia, että kaikki jotenkin pyörii heidän ympärillään. Nämä hahmot edellyttävät aktiivista pelaamista ja asioihin sekaantumista, ja myös todennäköisimmin joutuvat vaikeuksiin. Sopivat pelaajalle, joka tahtoo säätää ja häsätä.
**Tarkkailijat** - Vuosikurssin 2145 tavalliset tyypit, joita en ole siksi speksannut kovin tarkasti. Hekin voivat olla päteviä, mutteivät ole yhtä räiskyviä kuin sotkijat. Sopivat pelaajalle, joka ei halua joutua konfliktiin, tai tahtoo katsoa, miten Eclipse Phasen maailma tässä pelissä toimii, tai joka haluaa itse suunnitella hahmonsa luonnetta.
**Pelaajahahmojen tutut** - Nämä ovat hahmoja, jotka ovat vanhojen pelaajahahmojen tuttuja (kavereita ja yksi vihollinen), ja jotka ovat näkyneet pelissä jo aiemmin. Näiden pelaaminen vaatii hienovaraisuutta, ja parin sivun taustamatskun lukemista. Sopivat pelaajalle, joka pitää pitkistä hahmoista joiden luonne on jo valmiiksi määritetty. **Tässä roolissa tulee olla huolellinen - hahmolla on tärkeä suhde jo pelattaviin hahmoihin.**
Deletions:
Devil and the Deep Black Sky -kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. Pelikampanjan 17. pelissä heidän alukselleen saapuu uusi vuosikurssi, ja peli luo puitteet ainakin seuraavan sotapalvelusvuoden hahmojenvälisille suhteille. Vierailevat hahmot ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta. Sen sijaan ne tulevat jäämään pysyväksi osaksi pelikampanjaa. Vierailevat hahmot ovat enimmäkseen ihan pihalla, ja niiden tehtäväkin on ihmetellä, mokailla ja aiheuttaa vakiohahmoille kauheaa päänsärkyä.
Pelissä vierailevat hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa.
Peli on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmoihin kuin asejärjestelmämasturbaatioon.
**Sotkijat** - Vuosikurssin 2145 suuret persoonat, niin hyvässä kuin pahassa. Nämä ovat hahmoja, joiden ympärillä tapahtuu. He voivat olla kunnianhimoisia suorittajia, käveleviä katastrofeja tai sosiaalisesti niin magneettisia, että kaikki jotenkin pyörii heidän ympärillään. Nämä hahmot edellyttävät aktiivista pelaamista ja asioihin sekaantumista. Sopivat pelaajalle, joka tahtoo säätää ja häsätä.
**Tarkkailijat** - Vuosikurssin 2145 tavalliset tyypit, joita en ole siksi speksannut kovin tarkasti. Hekin voivat olla päteviä, mutteivät ole yhtä räiskyviä kuin sotkijat. Sopivat pelaajalle, joka tahtoo pysyä taustalla tai katsoa, miten Eclipse Phasen maailma tässä pelissä toimii, tai jotka haluavat itse suunnitella hahmonsa luonnetta.
**Pelaajahahmojen tutut** - Nämä ovat hahmoja, jotka ovat vanhojen pelaajahahmojen tuttuja (kavereita ja yksi vihollinen), ja jotka ovat näkyneet pelissä jo aiemmin. Näiden pelaaminen vaatii hienovaraisuutta, ja parin sivun taustamatskun lukemista. Sopivat pelaajalle, joka pitää pitkistä hahmoista joiden luonne on jo valmiiksi määritetty. **Tässä roolissa tulee olla tosi huolellinen - hahmolla on tärkeä suhde jo pelattaviin hahmoihin.**


Revision [655]

Edited on 2017-09-01 12:32:14 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Kesällä Jupiterin tasavallan asevoimien palvelukseen astui jälleen erä ihmiskunnan nuoria toivoja. Kuutta kuukautta myöhemmin peruskoulutusjakso oli ohitse, ja 21 sotilasvalan vannonutta matruusia astuu vuosikurssina 2145 palvelukseen **Saint Sunniva** -nimisellä partiofregatilla. Asepalvelus kestää 42 kuukautta (48 upseereille), ja sen suorittaminen takaa Tasavallan kansalaisuuden.
Saint Sunnivan kotisatama on Kallistolla sijaitseva [[Gerdr]]-niminen| Tasavallan protektoraatti, ja puolet vuoden 2145 vuosikurssista on kotoisin sieltä. Loput ovat kotoisin kuka mistäkin Tasavallan habitaatista. Jotkut ovat lähteneet palvelukseen innosta palvella Tasavaltaa, toiset tajuavat, että ilman kansalaisuutta etenemismahdollisuudet elämässä ovat vähäiset. Joillekin asepalvelus on ollut ainoa vaihtoehto köyhyyden tai vankilan sijasta.
Deletions:
Kesällä 2144 Jupiterin tasavallan asevoimien palvelukseen astui jälleen erä ihmiskunnan nuoria toivoja. Kuutta kuukautta myöhemmin peruskoulutusjakso oli ohitse, ja 21 sotilasvalan vannonutta matruusia astuu palvelukseen **Saint Sunniva** -nimisellä partiofregatilla. Asepalvelus kestää 42 kuukautta (48 upseereille), ja sen suorittaminen takaa Tasavallan kansalaisuuden.
Saint Sunnivan kotisatama on Kallistolla sijaitseva [[Gerdr]]-niminen| Tasavallan protektoraatti, ja puolet vuoden 2145 vuosikurssista on kotoisin sieltä. Loput ovat kotoisin kuka mistäkin Tasavallan habitaatista. Jotkut ovat lähteneet palvelukseen innosta palvella Tasavaltaa, toiset tajuavat, että ilman kansalaisuutta etenemismahdollisuudet ovat vähäiset. Joillekin asepalvelus on ollut ainoa vaihtoehto köyhyyden tai vankilan sijasta.


Revision [654]

Edited on 2017-09-01 12:25:40 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
Kuvio saapumiserästä, ja heidän sosiaalisista suhteistaan:
{{image url="images/social_2145.jpg" width="800" link="http://posthuman.karmavector.org/images/social_2145.jpg"}}
Deletions:
**Jos olet varsinaisen Devil and the Deep Black Sky -kampanjan pelaaja, älä lue tätä pidemmälle!**


Revision [653]

Edited on 2017-09-01 11:13:59 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
**Jos olet varsinaisen Devil and the Deep Black Sky -kampanjan pelaaja, älä lue tätä pidemmälle!**


Revision [649]

Edited on 2017-09-01 09:57:27 by AdminDare [pelaajien hahmotoiveita lisäilty]
Additions:
- käynnissä on kylmä sota, juuri tällä hetkellä Jupiterin tasavallan ja Titanin välit ovat hyvin kireät ja paikallisen eskalaation mahdollisuus on ilmassa.
Saint Sunniva on 55 hengen partiofregatti, pieni itsenäisesti toimiva alus. Hahmot on joko määrätty sinne tai he ovat saattaneet myös hakea sinne itse. Partiofregatilla palveleminen on juttujen mukaan itsenäistä ja vauhdikasta puuhaa, mutta Saint Sunniva ei ole mikään legendaarinen eliittialus, ja siksi tänne päätyykin asepalveluksen suorittajia laidasta laitaan.
Deletions:
Saint Sunniva on 55 hengen partiofregatti, pieni itsenäisesti toimiva alus. Hahmot on joko määrätty sinne tai he ovat hakeneet tänne. Partiofregatilla palveleminen on maineeltaan itsenäistä ja vauhdikasta puuhaa, mutta Saint Sunniva ei ole mikään legendaarinen eliittialus, ja siksi tänne päätyykin asepalveluksen suorittajia laidasta laitaan.


Revision [631]

Edited on 2017-08-20 10:00:15 by AdminDare [hahmolistat lisätty]
Additions:
- Tasavallan arvot: militarismi, ihmisyys, meritokraattinen demokratia, liberaali talous, varovainen suhtautuminen teknologiseen edistykseen, käytännössä fasismi ja kattava valvonta
[[http://posthuman.karmavector.org/images/017_sotkijat.pdf| Sotkijat (PDF)]]
[[http://posthuman.karmavector.org/images/017_tarkkailijat.pdf| Tarkkailijat (PDF)]]
[[http://posthuman.karmavector.org/images/017_kaverit.pdf| Kaverit ja muut tutut (PDF)]]
Deletions:
- Tasavallan arvot: militarismi, ihmisyys, meritokraattinen demokratia, liberaali talous, varovainen suhtautuminen teknologiseen edistykseen


Revision [628]

Edited on 2017-08-15 20:42:17 by AdminDare [hahmolistat lisätty]
Additions:
{{image url="images/Kuvitus/shuttle_approach.png"}}
::c::
Deletions:
{{image url="images/saint_sunniva.png"}}


Revision [627]

Edited on 2017-08-15 20:27:22 by AdminDare [hahmolistat lisätty]
Additions:
{{image url="images/saint_sunniva.png"}}
Devil and the Deep Black Sky -kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. Pelikampanjan 17. pelissä heidän alukselleen saapuu uusi vuosikurssi, ja peli luo puitteet ainakin seuraavan sotapalvelusvuoden hahmojenvälisille suhteille. Vierailevat hahmot ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta. Sen sijaan ne tulevat jäämään pysyväksi osaksi pelikampanjaa. Vierailevat hahmot ovat enimmäkseen ihan pihalla, ja niiden tehtäväkin on ihmetellä, mokailla ja aiheuttaa vakiohahmoille kauheaa päänsärkyä.
Pelissä vierailevat hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa.
===Pelaajahahmot===
Pelaajahahmot ovat 16-24 -vuotiaita, juuri suorittaneet 6 kk:n peruskoulutuksen, ja ovat ylenneet alokkaista matruuseiksi. He viettivät viikon loman, ja ovat juuri saapumassa yhteyssukkulalla Saint Sunnivalle Kalliston kiertoradalla.
Tarjolla on hahmoja kolmessa pelillisessä roolissa:
**Sotkijat** - Vuosikurssin 2145 suuret persoonat, niin hyvässä kuin pahassa. Nämä ovat hahmoja, joiden ympärillä tapahtuu. He voivat olla kunnianhimoisia suorittajia, käveleviä katastrofeja tai sosiaalisesti niin magneettisia, että kaikki jotenkin pyörii heidän ympärillään. Nämä hahmot edellyttävät aktiivista pelaamista ja asioihin sekaantumista. Sopivat pelaajalle, joka tahtoo säätää ja häsätä.
**Tarkkailijat** - Vuosikurssin 2145 tavalliset tyypit, joita en ole siksi speksannut kovin tarkasti. Hekin voivat olla päteviä, mutteivät ole yhtä räiskyviä kuin sotkijat. Sopivat pelaajalle, joka tahtoo pysyä taustalla tai katsoa, miten Eclipse Phasen maailma tässä pelissä toimii, tai jotka haluavat itse suunnitella hahmonsa luonnetta.
**Pelaajahahmojen tutut** - Nämä ovat hahmoja, jotka ovat vanhojen pelaajahahmojen tuttuja (kavereita ja yksi vihollinen), ja jotka ovat näkyneet pelissä jo aiemmin. Näiden pelaaminen vaatii hienovaraisuutta, ja parin sivun taustamatskun lukemista. Sopivat pelaajalle, joka pitää pitkistä hahmoista joiden luonne on jo valmiiksi määritetty. **Tässä roolissa tulee olla tosi huolellinen - hahmolla on tärkeä suhde jo pelattaviin hahmoihin.**
Kaikkia rooleja ei tarvitse olla. Neljällä sotkijalla tulee aika hysteerinen peli, neljällä tarkkailijalla aika seesteinen.
===Syventävää materiaalia===
Peli käyttää Eclipse Phase -roolipelin maailmaa. Jos EP:ä tuntee, ihan jees - mutta on syytä muistaa, että Jupiterin tasavalta eroaa melko reippaasti normaalista Eclipse Phasen menosta. Jos ei tunne, ei tarvitse!
Jos haluaa todella uppoutua pelin maailmaan, tässä resursseja:
http://www.youtube.com/watch?v=3o-BQfaK6KQ - Kampanjan traileri, sisältää havainnekuvitusta
==Maailmasta lisätietoa==
Tarkemmin maailmaa kuvailevia artikkeleita wikissä, suunnilleen relevanttiusjärjestyksessä.
[[Avaruusjoukot]]| - Sotilaan arkea ja säännöstöä
[[Maailma]]| - Jupiterin tasavallan käsitys maailmasta perusteellisemmin
==Maailmaa vielä syvällisemmin==
Deletions:
Devil and the Deep Black Sky -kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. 2145 on one-shot, jossa tuodaan uusia vuosikurssilaisia, joista pelaajahahmot voivat peilata maailmaansa. Vierailevat hahmot ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta.
Vierailevat hahmot ovat lähinnä ihmettelemässä sotavoimia, ja voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, pysyäkö palveluksessa vai tyytyäkö elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa.
===Fiilismatskua===
http://www.youtube.com/watch?v=3o-BQfaK6KQ - traileri
===Maailma perusteellisemmin===
Peli käyttää Eclipse Phase -roolipelin maailmaa. Tarkemmin maailmaa kuvailevia artikkeleita wikissä, suunnilleen relevanttiusjärjestyksessä. Saa lukea jos kiinnostaa!
[[Maailma]]| - Jupiterin tasavallan käsitys maailmasta pidemmin
Syventäviä dokumentteja:
===Pelaajahahmojen alkutilanne===
Pelaajahahmot ovat juuri suorittaneet 6 kk:n peruskoulutuksesta, ja ovat ylenneet alokkaista matruuseiksi. He viettivät viikon loman, ja ovat juuri saapumassa yhteyssukkulalla Saint Sunnivalle Kalliston kiertoradalla.


Revision [626]

Edited on 2017-08-15 18:45:44 by AdminDare [hahmolistat lisätty]
Additions:
Kesällä 2144 Jupiterin tasavallan asevoimien palvelukseen astui jälleen erä ihmiskunnan nuoria toivoja. Kuutta kuukautta myöhemmin peruskoulutusjakso oli ohitse, ja 21 sotilasvalan vannonutta matruusia astuu palvelukseen **Saint Sunniva** -nimisellä partiofregatilla. Asepalvelus kestää 42 kuukautta (48 upseereille), ja sen suorittaminen takaa Tasavallan kansalaisuuden.
Saint Sunnivan kotisatama on Kallistolla sijaitseva [[Gerdr]]-niminen| Tasavallan protektoraatti, ja puolet vuoden 2145 vuosikurssista on kotoisin sieltä. Loput ovat kotoisin kuka mistäkin Tasavallan habitaatista. Jotkut ovat lähteneet palvelukseen innosta palvella Tasavaltaa, toiset tajuavat, että ilman kansalaisuutta etenemismahdollisuudet ovat vähäiset. Joillekin asepalvelus on ollut ainoa vaihtoehto köyhyyden tai vankilan sijasta.
Maapallo on tuhoutunut asuinkelvottomaksi superälykkäyden koneälyjen kapinassa 11 vuotta sitten, ja valtaosaa aurinkokunnasta asuttaa irvokas joukko tietokoneaivoisia ihmisen irvikuvia. Jupiterin tasavalta on ihmiskunnan ja jopa inhimillisyyden viimeinen linnake, jatkuvassa kylmässä sodassa ympäröiviä ihmisyytensä hylänneitä laumoja vastaan. 40 miljoonaa kaasujättiläisen kuiden asuttajaa sekä Maapallon tuhosta pelastunutta pakolaista luottaa vahvoihin asevoimiin takaamaan turvallisen tulevaisuuden.
===Pelin pointti===
Devil and the Deep Black Sky -kampanja käsittelee vuosikurssin 2144 sotilaiden elämää. 2145 on one-shot, jossa tuodaan uusia vuosikurssilaisia, joista pelaajahahmot voivat peilata maailmaansa. Vierailevat hahmot ovat ehkä enemmän NPC-roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta.
Vierailevat hahmot ovat lähinnä ihmettelemässä sotavoimia, ja voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, pysyäkö palveluksessa vai tyytyäkö elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä kuukauden tai parin ajanjakson palveluksessa.
Peli on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmoihin kuin asejärjestelmämasturbaatioon.
===Maailma pähkinänkuoressa===
//Starship Troopersin yhteiskunta, Expansen teknologia, Quantum Thiefin viholliset//
- skaala: Aurinkokunta, suht kovaa scifiä, ei FTL-matkailua tai muukalaisia
- Maapallo tuhoutui asuinkelvottomaksi 11 vuotta sitten koneälysingulariteetissa
- mielenkopiointiteknologia olemassa, tästä syntyy olentoja, jotka kuvittelevat olevansa ihmisiä, mutta ovat todellisuudessa koneälyjen kätyreitä
- nanofabrikaatiota on, mutta se on erittäin vaarallista
- Isot voimatekijät aurinkokunnassa ovat Jupiterin tasavalta, Autonomistiliitto (transhumanistikommunisteja) ja Planetaarinen Konsortio (hyperkapitalistitranshumanisteja)
- Tasavallan arvot: militarismi, ihmisyys, meritokraattinen demokratia, liberaali talous, varovainen suhtautuminen teknologiseen edistykseen
- Tasavallan viholliset: koneälyt, Titanin kansainyhteisö, Planetaarisen Konsortion hyperkorporaatiot, anarkistiryhmittymät
- Tasavallan liittolaiset: alkuperäiset ihmiset kaikkialla, mutta näitä on hyvin vähän
===Fiilismatskua===
http://www.youtube.com/watch?v=3o-BQfaK6KQ - traileri
https://www.youtube.com/watch?v=p2IX7PmaCF8 - Rekryvideo: Saint Sunnivan komentosillan esittely
===Maailma perusteellisemmin===
Peli käyttää Eclipse Phase -roolipelin maailmaa. Tarkemmin maailmaa kuvailevia artikkeleita wikissä, suunnilleen relevanttiusjärjestyksessä. Saa lukea jos kiinnostaa!
[[Maailma]]| - Jupiterin tasavallan käsitys maailmasta pidemmin
[[Teknologia]]| - Teknologiatasosta
[[Habitaatti]]| - Miten ihmiset elävät
Syventäviä dokumentteja:
[[Politiikka]]| - Tasavallan sisäpolitiikkaa (hahmoille, joilla väh. lukiotason tausta)
[[Valtiot]]| - Ulkopolitiikkaa (hahmoille, joilla väh. lukiotason tausta)
[[Gerdr]]| - Hahmoille, jotka ovat kotoisin Ger∂rin protektoraatista Kallistolla
[[Sanasto]]| - Talk the talk
===Pelaajahahmojen alkutilanne===
Saint Sunniva on 55 hengen partiofregatti, pieni itsenäisesti toimiva alus. Hahmot on joko määrätty sinne tai he ovat hakeneet tänne. Partiofregatilla palveleminen on maineeltaan itsenäistä ja vauhdikasta puuhaa, mutta Saint Sunniva ei ole mikään legendaarinen eliittialus, ja siksi tänne päätyykin asepalveluksen suorittajia laidasta laitaan.
Pelaajahahmot ovat juuri suorittaneet 6 kk:n peruskoulutuksesta, ja ovat ylenneet alokkaista matruuseiksi. He viettivät viikon loman, ja ovat juuri saapumassa yhteyssukkulalla Saint Sunnivalle Kalliston kiertoradalla.
===Pelimekaniikka===
GURPS 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan.
Jokaisella vierailevalla pelaajalla on kaksi interrupt-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen. Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: kahdeksan ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)
CategoryMeta
Deletions:
CategoryTausta


Revision [625]

The oldest known version of this page was created on 2017-08-15 16:18:52 by AdminDare [hahmolistat lisätty]
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki