Revision [1505]

This is an old revision of OutThereLifepath made by AdminDare on 2021-11-14 19:20:00.

 

Out There: Lifepath


Jos luovuuspuute iskee, tässä on nopea satunnaisegeneraatiojärjestelmä Out There -hahmon piirteille. Suunniteltu käytettäväksi kahden kuusisivuisen (2d6) nopan kanssa. Oikeasti taulukoista saa myös valita asioita heittämisen sijasta; pelinjohtajaa ei haittaa. Jotkut vaihtoehdot voivat myös sopia huonosti yhteen joidenkin arkkityyppien kanssa, jolloin kannattaa vaan heittää uudelleen.

Tärkeää tässä on, ettei kannata väkisin yrittää elää tyhmien lopputulosten kanssa, eikä ainakaan sitoa itseään mihinkään tulokseen mistä ei pidä! Esim. motivaatio, seksuaalinen suuntaus ja ulkonäkö ovat sellaisia seikkoja, joissa kannattaa ehdottomasti mennä pelaajan mieltymyksen mukaan jos nopat antavat jotain epämieluisaa.

Kansallisuus ja nimi


2d6Alkuperä
2Australia, Britannia, Oseania
3Pohjois-Amerikka (USA, Teksasin vapaavaltio, Kanada)
4Itä-Eurooppa (Venäjä, Ukraina, Balkan)
5Muu Eurooppa (Ranska, Saksa, Skandinavia, Espanja)
6Etelä-Aasia (Intia, Iran, Sri Lanka)
7Kaakkois-Aasia (Indonesia, Indokiina, Filippiinit)
8Itä-Aasia (Kiina, Japani, Korea, Mongolia)
9Keski- ja Länsi-Aasia (Arabia, Irak, Stanit)
10Etelä- ja Väli-Amerikka (Meksiko, Brasilia, Argentiina)
11Pohjois- ja Länsi-Afrikka (Nigeria, Algeria, Marokko, Egypti)
12Etelä- ja Itä-Afrikka (Kenia, Tansania, Etelä-Afrikka, Botswana)

Kansallisuuteen sopivia nimiä löytyy vaikkapa Onomastikonista


Motivaatio


Saa toki ottaa useammankin, jos tahtoo; silloin kannattaa ehkä miettiä jotain tärkeysjärjestystä. Mutta oikeasti yksi riittää hyvin. Kaikki näistä eivät sovi kaikkiin arkkityyppeihin (itseilmaisu tuskin on poliitikon tärkein motivaatio, mutta perhe voi ehkä ollakin).

2d6Motivaatio
2-3Yhteiskunnallinen muutos (sosialistinen, konservatiivinen, fasistinen…)
4-5Itseilmaisu (oma taide, seikkailut, valaistumisen tavoittelu…)
6-7Perhe/rakkaus, vakaa toimeentulo; keskiluokkainen unelma
8-9Rikkaus ja menestyminen
10-11Valta toisten yli
12Altruismi TAI luonnevikainen psykoosi (ei molempia!)

Perhe ja lähimmät ihmiset


Joissain näistä tulee kauhea määrä ihmisiä. Riittää kun antaa nimen ja pari sanaa suhteen luonteesta yhdelle tai kahdelle.

2d6Lähimmät ihmiset
2-3Ei läheisiä ihmissuhteita: pari tärkeää työtoveria / liikekumppania
4-5Yksi rakas ihminen tai 1-2 hyvin läheistä ystävää
6-7Perhe: puoliso ja 0-2 lasta / vanhemmat ja 0-1 sisarusta
8-9Suuri perhe / läheinen suku: isovanhempia, lapsia, serkkuja…
10-11Tiivis alakulttuuri / heimo / jengi / skene: 4-20 ihmistä
12Mutkikas polyperhekuvio, 3-5 rakastavaista + ehkä jälkeläisiä

Ikä


Kaikki tulokset eivät sovi kaikkiin arkkityyppeihin. Nuori opiskelija on oikeasti maks 25.

2d6Ikä
2-4Nuori: 18-25
5-8Aikuinen: 26 - 40
9-10Keski-ikäinen: 41-65
11-12Iäkäs: 65-90

Sukupuoli


Näillä heitoilla naisia on hieman enemmän kuin miehiä. Tämä vastaa pelimaailman väestörakennetta.

2d6Sukupuoli
2-9Binäärinen (pariton: nainen, parillinen: mies)
10-12Ei-binäärinen (agender, genderfluid, bigender...)

Seksuaalinen suuntaus


Disclaimer: Pelinjohtaja ei väitä näiden lukujen olevan realistisia. Seksuaalisen suuntausten yleisyyksiä ei ole meidän maailmassamme luotettavasti pystytty mittaamaan; stigma ja kasvatuksessa sisäistetyt ennakkoluulot vääristävät kaikkia tietämiäni tutkimustuloksia. Sen sijaan tämä vastaa jotakuinkin pelinjohtajan fiktiossa esiintyvää jakaumaa. "Enimmäkseen" sisältää paljon aste-eroja, joihin en tässä mene. Out Theressä seksuaalisuus ei ole pelin keskeisiä teemoja, mutta suuntaus on mukana hahmonluonnissa, koska jokaisella ihmisellä se on kuitenkin hyvin määrittävä ominaisuus.

2d6Suuntaus
2Aseksuaali
3-5Täysin hetero. Ei-binäärinen: valitse ainoa kiinnostuksen kohde
6-8Enimmäkseen hetero. Ei-binäärinen: valitse pääasiallinen kiinnostuksen kohde
9-10Enimmäkseen homo. Ei-binäärinen: valitse pääasiallinen kiinnostuksen kohde
11Täysin homo. Ei-binäärinen: valitse pääasiallinen kiinnostuksen kohde
12Täysin pan/bi

Ulkonäkö


Tämän voi tehdä vaikka Face Generatorilla, vaikka se onkin vähän rajoittunut. Muitakin lähteitä on lupa käyttää.

Ominaisuudet


Näitä ei yleensä kannata heittää. Jos et muuta keksi, merkitse kaikki arvoon 3, ja sitten pudota yhtä ja nosta toista sen mukaan, mikä arkkityypille tuntuu parhaalta.

Tärkein osaaminen


Yleensä hahmon ammatti = tärkein osaaminen. Toki tämä toimii paremmin jos ammatti on "lääkäri" tai "rekkakuski" eikä "opiskelija" tai "konsultti". Opiskelijalla tämä olisi varmaan oma oppiaine, konsultilla jotain tyyliin "suhdetoiminta", "koodaus" tai "itsensä markkinoiminen"...

Motivaatio saattaa antaa toisen tärkeän osaamisen; jos motivaatio on "seikkailu", hahmo voi osata esim. laitesukellusta (varakas ja seikkailulomaileva) tai parkouria (varaton ja seikkailu on poliisilta karkuun juoksemista). Motivaatio voi toki olla myös vain haave.

Muu osaaminen


Heitä 2-3 kertaa 2d6. Tässäkin kannattaa katsoa myös hahmon motivaatiota; sieltä saattaa tulla ideoita.

2d6Muu taito
2-3Tieteellinen taito (historia, tähtitiede, entomologia, akvaariot...)
4-6Liikunnallinen taito (kiipeily, tanssi, jalkapallo, judo...)
7Itsenäinen puuha (meditaatio, elokuvatrivia, ruuanlaitto, huonekasvit...)
8-9Sosiaalinen taito (biletys, suostuttelu, esiintyminen, ihmistuntemus...)
10-11Itseilmaiseva taito (kirjoittaminen, maalaus, musiikki...)
12Rikollinen osaaminen (tiirikointi, väärentäminen, lahjonta...)

Heikkoudet / Rajoitukset


Jotkut heikkoudet ovat ratkaistavissa riittävällä määrällä rahaa, joten älä ota sellaista joka ei sovi hahmoon.

2d6Heikkous
2-3Vihollinen (joku oikeasti haluaa tuhota sinut, ehkä jopa tappaa)
4-5Sosiaalinen ongelma (valtava velka, vihaiset sukulaiset, rikosrekisteri, mainehaitta...)
6-7Psykologinen ongelma (imposter syndrome, yli-itsevarmuus, harkitsemattomuus...)
8-9Riippuvuus (tupakka, piristeet, masennuslääkkeet, laittomat huumeet...)
10-11Fysiologinen pulma (vaikea sairaus, huono kyberosa, geneettinen taipumus dementiaan...)
12Erikoinen ongelma (epäonni, salaisuus...)


CategoryMeta - CategoryOutThere
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki