Revision [1770]

This is an old revision of OutThere7 made by AdminDare on 2022-08-09 08:06:24.

 

Out There 7: Pahan tiedon kilpikonna


<--: 6: Kymmenen tuntia

"Oletko taas kytkenyt inhimilliset tunteet päälle? Kytke ne pois."
- Kriang Krai

 


Albert Jackan komentosilta, 5.3. 2147, klo 10 aluksen aikaa


 (image: https://posthuman.karmavector.org/images/bots_007-cic_flat.jpg)

Tutkimusretkeä Nagasawalle suunnitellaan. Kaapelin varassa ryhmä tekee muutamia harjoituksia, ja kun alkaa tuntua siltä, että kylmäkaasuprojektorit ovat hallinnassa, loikkii Tanya Gomezille, ja lähtee sieltä 16 kilometrin loikalla kohti Nagasawaa. Loikka karmii jo etukäteen, ja Kriang Krai sekä Altair kytkevät morfeistaan suuren osan pelkoreaktiosta pois päältä, sotilaskehoilla kun näyttää tällainen optio olevan olemassa. Mitä alemmas näitä mittareita tuunaa, sitä lähemmäs MTH Defender -morfi päätyy stereotyyppistä sotilaspersoonaa, jolle tärkeintä on saada paljon lepoa ja jonka aloitekyky on matala mikäli joku ei anna käskyjä. Ryhmä on kaapeleilla kiinni toisissaan, mutta tämä osoittautuu vaikeammaksi kuin itsenäinen ohjaus. Pian kaikki ovat hallitsemattomassa kiepuntaliikkeessä. Kaapelit päätetään irrottaa, ja yksin ohjaaminen sujuu paremmin. Jokainen pääsee ehjänä Nagasawalle, tosin joillakin ajoainetta on kulunut valtavasti.

 (image: https://posthuman.karmavector.org/images/nagasawa_airlock_scene.jpg) Nagasawan ilmalukko aukeaa, ja sen takana alus on pimeä; vain hätävalot ovat päällä. Ilmalukon jälkeen seuraa EVA-kansi, jonne on varastoitu avaruuspukuja, pari kahden hengen rakettikelkkaa, ja pari luotainta, jotka näyttävät olevan suunniteltu kaasukehän tutkimiseen. Kaikki tekstit ovat japaniksi, eikä kukaan osaa sitä. Keulaan päin on hyttejä ja miehistökansi, kaikki on siistin ja hyvässä järjestyksessä olevan näköistä.

Perään päin löytyy laboratoriokansia. Ensimmäinen on elektronis-tietotekninen laboratorio, toinen märkälaboratorio kemian ja biologian tutkimusta varten. Märkälaboratoriosta löytyy ihmiskokoisia kapseleita, sekä egosilta. Yhdessä kapselissa on kauan sitten kuollut turvonnut vainaja. Ryhmän arvio on, että tämä laboratorio toimii paikkana, jossa mm. egoja voi siirtää ihmiskehoista koneisiin. Vielä ei ole vastaan tullut käyttökelposia morfeja, mutta vilkaisu ilmalukon läheisiin luotamiin paljastaa, että itse asiassa ne pystyvät ajamaan egoa ja niitä voi sellaisenaan käyttää morfina, jos haluaa ihan itse tehdä vaikkapa kaasujätin ilmakehämittauksia. Kun egosillan kytkee päälle, se raportoi olevansa osa egocasterijärjestelmää -- mutta järjestelmä ei ole täysin kunnossa.
EGOCASTER: EI TOIMINNASSA

Egosilta: OK
Biologinen varasto: Virhetilassa
Välimuisti: Varoitus
Kvanttikryptaaja: Virhetilassa
Neutrinokommunikaattori: OK

Latauspistokkeista ei saa konekehoihin sähköä: vaikka Nagasawalla on hieman virtaa akuissa, se on kaikki korkeamman prioriteetin järjestelmien käytössä. Vielä perään päin mentäessä löytyy kapteenin kansi ja komentokansi. Missään ei ole enempää vainajia. Enimmäkseen alus näyttää hyvin ehjältä ja hyvässä järjestyksessä olevalta, mutta muutamat jäljet tietotekniikkalaboratoriossa ja muualla viittaavat siihen, että täälläkin on käyty ainakin pienimuotoinen tulitaistelu, sen jälkeen kaikki on vaan siivottu.

Nagasawan salaisuudet


 (image: https://posthuman.karmavector.org/images/nagasawa_lab_scene.jpg)
Komentokannelta löytyvien kääntömodulien avulla ryhmä alkaa käydä läpi aluksen rahtia. Sitä on valtavasti. Näköjään Nagasawa on ollut itsenäinen tutkimusalus, jonka on ollut tarkoitus perustaa Jupiterin kiertoradalle kaasukehää tutkiva asema, ja tätä tarkoitusta varten ruumat ja käytävät ovat täynnä mitä monipuolisinta kalustoa. Aluksen miehistöluku on ollut 35, kapteeni mukaanlukien. Kapteenin hytistä löytyy yllätys: sitä näyttää käyttäneen Albert Jackalta tullut australialainen matruusi Mark Belway. Kirjojen ja tietotekniikan vilkaisu viittaa siihen, että Belway on ollut tekniikkamatruusi, ja hänen kiinnostuksensa on ollut egocasterin korjaaminen. Arvellaan, että Belwayn ihmiskeho on vainaja, joka löytyi märkälaboratorion tankista -- mutta onko Belway itse onnistunut egocastaamaan pois alukselta?

Ruuman tutkimuksessa löytyy laite, johon akut syöttävät virtaa korkealla prioriteetilla. Se on märkälabran naapurikannella oleva palvelinräkki, ilmeisesti egocasterin välimuisti. Kriang Krai tajuaa, että laite pyörittää virtuaalitodellisuutta. Se on ilmeisesti egocasterin odotushuone, jossa egosillalla talteen otettuja mieliä ajetaan ennen varsinaista lähetystä. Hallintakonsoliin ei pääse ilman pääkäyttäjän tunnuksia, mutta laite on ollut katkotta päällä yli 12 vuotta. Pidetään mahdollisena, että Belway on ollut jumissa virtuaalimaailmassa koko tämän ajan.

Ilman pääkäyttäjän tunnuksia virtuaalimaailmaan ei näe sisään, mutta sinne on olemassa reitti: egosillan kautta. Jos egosiltaa käytetään, voidaan tallennettu ego suunnata välimuistiin. Altair tekee nopean kokeen, jossa hän ottaa egosillalla itsestään varmuuskopion, ja ajastaa sen jyräämään mielensä minuutin kuluttua. Tämä tapahtuu. Kokemus on hieman häiritsevä, mutta se osoittaa, että ajastettu aktivointi toimii. Niinpä ryhmä päättää varmuuskopioida egonsa, sitten käyttää egosiltaa siirtyäkseen virtuaalimaailmaan, ja asettaa ajastuksen, että jos he eivät palaa 12 tunnin kuluttua, varmuuskopiot aktivoituvat heidän nykyisissä morfeissaan.

Varmuuskopioinnin jälkeen silmänräpäys -- ja kello on siirtynyt 12 tuntia eteenpäin. Egosillan loki kertoo, että siirtymä välimuistiin tapahtui, mutta sieltä ei ole kukaan palannut, tai viestittänyt mitään. Tämä kokemus oikeasti karmii ainakin Fajaria ja Altairia; Kriang Krai hanskaa tämän (samoin kuin monet muutkin epävarmuusseikat) kääntämällä morfinsa simuloituja paniikkiresponsseja alemmas. Samalla kun muu ryhmä palaa tutkimaan rahtia, Altair kytkee viestintäkanavat irti ja vetäytyy Nagasawan miehistökannelle tuijottamaan kattoa.

Kriang Krai sammuttaa virtuaaliserverin löydettyään keinon tehdä sen turvallisesti. Toisin kuin Dog of War and Loven pelimaailma, tämä virtuaalimaailma on musta laatikko muille kuin pääkäyttäjille, eikä ole mahdollista katsoa, mitä egoja siellä ajetaan, kauanko ne ovat olleet siellä, tai ottaa niitä ulos sieltä.

Fajar käy etsimässä Altairin ja puhelee tämän kanssa virtuaalitodellisuusasioista. Forkki karmii kumpaakin, ja edes sen ei-aktiivisuus ei tunnu helpottavan Altairin ahdistusta. Lopulta Altair palaa tutkimaan rahtia. Nagasawalla on paljon kaikenlaista, ja sen tarkkaan läpikäymiseen menisi päiviä. Seuraava hyödyllinen löytö on joukko akkuja, joilla konemorfit voidaan ladata. Kylmäkaasukin saadaan täydennettyä.

Egocasterista löytyy muutaman vastaanottaman aseman tunniste. Kriang Krai lähettää yhteyskokeilun näihin. Vastaus saapunee 8 tunnin kuluttua, sikäli kun vastaanottavat asemat ovat vielä olemassa. Pari niistä sijaitsee Maassa, Japanissa, ja on luultavaa, että ainakaan nämä eivät enää vastaa.

Rauhoittumista


Kun työntekoa ei enää jakseta, ryhmä palaa rakettikelkoilla Albert Jacakalle. Tietkoneohjautuva rakettikelkka hoitaa lähestymisen itse, ja niiden kanssa paluu on helpompaa kuin omilla kaasusuihkuilla. Sotilasalukselle on saapunut paljon Tharsis-liiton viestintää, mukaanlukien ehdotus, että alukselle lähetetään asiantuntijajärjestelmä toimimaan välittömänä avustajana nelikon tapauksen hoitamisessa. Tähän suostutaan; asiantuntijajärjestelmää voidaan ajaa pienessä älylaitteessa, eikä sille tarvitse antaa pääsyä muualle.

Kriang Krai ja Berin lähtevät relaamaan Blue Rosen fantasiamaailmaan, Fajar ja Altair eivät tahdo kokea enempää virtuaalitodellisuutta. Fantasiamaailmassa Raquel on levelöinyt ahkerasti ja hankkinut pienen talon, jonne Kriang Krai ja Berin menevät hengaamaan. Kolmikko offgamettaa ja vaihtaa kokemuksia elämästään ennen tätä kaikkea; Raquel välttelee selvästi puhumista Tanya Gomezista. Selviää, että Raquel on oikeasti rikkaan perheen lapsi, ja hänen Marsiin muuttaneet miljonäärivanhempansa olivat kustantaneet hänelle matkan luokseen valmistumislahjaksi. Kriang Krai kokee luokkavihamielisyyttä Raquelia kohtaan, mutta joka tapauksessa uuden ihmisen kanssa hengaaminen on tervetullutta vaihtelua. Kolmikko käy sosiaalisen touhun ohella raidaamassa läheisen dungeonin ja loottamassa itselleen roinaa.




CategoryPelit - CategoryOutThere
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki