Revision [1945]

This is an old revision of HauntingMars0 made by AdminDare on 2023-01-29 10:31:56.

 

Haunting Mars 0: Hahmonluonti

 (image: https://posthuman.karmavector.org/images/chars.png)

"Tervehdys. Voit kutsua minua nimellä Yunus Bank. Meillä on hyvin vähän aikaa, ja hyvin kapea informaatiokaista käytössämme. Minulla on sinulle ehdotus, tarjous, tai pyyntö. "

"On olemassa organisaatio, joka elää loisena maailmamme kyljessä. Se katsoo kansalaisyhteiskunnan sääntöjen olevan olemassa vain sen hyödyksi, polkee estotta ihmisoikeuksia tavoitellakseen omaa etuaan ja kuvittelee olevansa seuraamusten tavoittamattomissa. Haluan osoittaa sille, että se on joka suhteessa väärässä."

"Sinun tilanteesi juuri nyt näyttää epätoivoiselta. Olet ollut kylmävarastossa jo jonkin aikaa. Tästä johtuen olet tämän organisaation silmissä hyväksikäytettävä helppo saalis ja se valmistautuu nielaisemaan sinut, kuten se tekee sadoille muille kaltaisillesi. Meidän onneksemme organisaatio on varomaton, eikä tule edes ajatelleeksi, että sen ihmisraaka-aine saattaisi kyetä iskemään takaisin."

"Voin järjestää sinut tilanteeseen, jossa pystyt kamppailemaan vastaan. En aio valehdella: se ei tule olemaan helppoa. Joudut vaikeaan paikkaan, niin moraalisesti, älyllisesti kuin turvallisuutesikin kannalta. Mikään ei takaa, että onnistut. Mutta jos saat haavoitettua tätä organisaatiota, harvemmat joutuvat tulevaisuudessa sen hampaisiin."

"Oman turvallisuutesi vuoksi en aio antaa sinulle tässä vaiheessa tarkempia yksityiskohtia. Voin kuitenkin kertoa, että jos suostut ehdotukseeni, et tule olemaan yksin, vaikka viime kädessä vastuu omista päätöksistäsi onkin sinulla."

"Kuten sanoin, meillä on vain hetki aikaa, tai riski tulla havaituksi on liian suuri. Niinpä tarvitsen vastauksesi nyt. Voinko lähettää sinut paikkaan, jossa sinulla on ehkä kyky tehdä vahinkoa voimakkaalle ja vahingolliselle organisaatiolle, vaikka se tuleekin olemaan hyvin vaarallista?"


Haunting Mars -pelin hahmot ovat henkilöitä, joille esitettiin tämä tarjous, ja jotka vastasivat siihen "kyllä". Hahmot eivät luultavasti tunne toisiaan pelin alkaessa, vaikka ei tämä mahdotontakaan ole.

Epätoivoinen tilanne


Tarkoittaa: ei tällä hetkellä varallisuutta, ei kunnollista tukiverkostoa, ei edes morfia. Käytännössä hahmon alkutilanne on olla Marsissa kylmävarastossa ilman suuria prospekteja tulla inkarnoiduksi. Jokaisella hahmolla on ennen alkutilannetta jonkin verran katkoa, ts. aikaa, jolloin hänen egonsa on ollut tiedoton. Mahdollisia lähtökohtia esim:


Muutkin alkuperät ovat mahdollisia; pelinjohtaja kuuntelee ehdotuksia mielellään.

Punaisia lippuja


Yunus Bank on esittänyt tarjouksensa vain tietynlaisille henkilöille. Motivaatio on lopulta hänelle tärkeämpää kuin osaaminen. Seuraavat tiedossa olevat piirteet ovat sulkeneet hahmon pois harkinnasta, oli hän miten pätevä tahansa (ja mm. tämän vuoksi porukassa ei ole superagentteja).


Muitakin kriteereitä saattaa olla.

Osaamista


Vaikkei hahmoille tätä ole heti alussa kerrottukaan, Yunus Bank hakee ihmisiä nimenomaan hyperyritysten vastaiseen toimintaan. Hänen poolinsa ei ole ollut loputtoman laaja, joten kyseessä ei ole automaattisesti mikään eliittiryhmä. Yunus Bank varmasti haluaisi superagentteja, mutta joutuu tyytymään motivoituneisiin harrastelijoihin, joiden osaaminen on enemmän sekalaista ruohonjuuritason vastarintamenoa. Hahmojen tärkein osaaminen saattaa hyvin olla jotain aivan muuta kuin tässä mainittu, mutta heillä on myös vähän alan osaamista sekä kiinnostusta kapitalististen mahtien vastustamisesta. (That said, värvättävillä hahmoilla on varmasti jotain osaamista, tai heitä ei kysyttäisi tehtävään.) Vastustaminen voi olla ideologista tai puhtaan henkilökohtaista.

Yunus Bank on koettanut koota ryhmän, jolla olisi seuraavia taitoja. Hän ei ole luultavasti onnistunut tässä täydellisesti, ja jossain kohdassa on aukkoja.


(Huom! Soluttautujan taitosetti Eclipse Phasessa eroaa hieman klassisesta kyberpunk-varkaasta: hiiviskelyn ja kiipeilyn lisäksi / sijasta painotus on henkisessä joustavuudessa ja esim. kyvyssä sopeutua erilaisiin morfeihin.)

Konkreettinen hahmonluonti


1. Kehitä hahmoidea, ja ehdota sitä pelinjohtajalle

Seuraavassa joitain esimerkkejä arkisemman pään hahmoista, jotka voisivat toimia kampanjassa.


Paljon muitakin mahdollisuuksia on, ja villeillekin hahmoideoille saatetaan sanoa kyllä. Maailma on hyvin outo, eikä ole mitään tarvetta karttaa sen kummallisia puolia jos niistä jokin viehättää. "Villi hahmoidea" ei tarkoita tässä supervoimakasta eeppistä sankaria, sellaisia en halua, vaan hahmoa, joka on pelimaailman hämärämmästä päästä.

2. Ilmoita pelinjohtajalle ideasi. Jos se on joku ylläolevista, tai lähellä sitä, se varataan sinulle.

3. Suunnittele hahmosi tarkemmin ja täytä oheinen hahmolomake. Lomake edustaa minimimäärää tiedoista, joita hahmosta tarvitaan.

Lomakkeeseen tarvitaan perustietoja: nimi, ikä, ammatti, kansallisuus, ulkonäkö, perhe yms. Hahmiksen tarkoitus on kuvailla hahmoa itsellesi ja pelinjohtajalle; se auttaa sinua vain miettimään, kuka tämä tyyppi oikein on. "Katko" on aika, jonka hahmo on ollut tiedottomana. "Suuntaus" on seksuaalinen suuntaus, pelaajan haluamalla tarkkuudella. (Kinsey-skaala 0-6 missä 0 on umpihetero, 3 50/50 bi ja 6 umpihomo voi toimia binäärisille hahmoille, ei-binääriset voi käyttää jotain muuta.)

"Motivaatio" on joku simppeli henkilökohtainen mission statement tai asia, minkä hahmo kokee tärkeäksi (raha, isänmaallisuus, "haluan tehdä oikein", "haluan päästä mahdollisimman vähällä", "haluan kuuluisaksi" tjsp. Jos hahmo on vaikka kroonisen masentunut, voi myös olla vaikka "ei mikään" mutta tällaisen pelaaminen voi olla vähän kurjaa.) Sen ei tarvitse olla tärkein asia hahmon elämässä, koska ei hahmo välttämättä itsekään sellaista osaisi rehellisesti nimetä. Sen ei myöskään kuulu olla ainoa asia hahmon elämässä.

"Ulkonäkö" voi olla minäkuvan mukainen kuva tai kuvaus (jos hahmo on tottunut vain yhteen kehoon) tai verkkoavatari, jos hahmo on jo sopeutunut siihen, ettei ole missään yhdessä ainoassa kehossa.

Lomakkeessa on myös 1-5 -matriisi, josta valitaan rasti ruutuun -periaatteella jotain ominaisuuksien tapaista, kuten fiksuutta ja sosiaaliluokaa. Jos matriisin ruutu on tummanharmaa, se ei ole tässä pelissä käytettävissä (eli en halua esim. hahmoja jotka on superhyperrikkaita, tyhmiä tms). Kuitenkin: keskivertoarvo on aina 3, vaikka skaalan ruudut 1 ja 2 olisivat harmaita. "Mukautuvuus" tarkoittaa hahmon sopeutumista egonsiirtoon kehosta toiseen; tämä vaihtelee eri ihmisten kesken paljonkin. Mitään pistemääriä yms. hahmolle ei lasketa. Koska pelissä kehon vaihto on iso elementti, fyysiset ominaisuudet ovat vähemmän tärkeitä kuin luulisi; ne kertovat lähinnä siitä, miten paljon hahmo on tottunut fyysisiin juttuihin.

"Osaaminen" on sanan tai parin bullet pointteja hahmon taidoista. Tarkkuus on hyvin suurpiirteinen; enemmän kuvaileva kuin pelitekninen. Tässä voisi olla tyyliin "automekaniikka", "yritysjuridiikka", "vesivärimaalaaminen" jne. Pelinjohtaja tulkitsee näitä varsin armollisesti.

Sen lisäksi otan mielelläni normaalin pitkän kaavan kautta kirjoitetun hahmon elämäntarinan ja luonnekuvauksen. Jos tuntuu siltä, että osaamisen pelkistäminen hahmolomakkeelle on vaikeaa, voi hahmiksen jättää kokonaan pois ja vaan kirjoittaa hahmostaan. Joka tapauksessa hahmon lopullinen versio tulee olemaan GURPSia.

4. Lähetä hahmolomakkeesta kopio pelinjohtajalle.


Kuvitus


Peli tulee luultavasti sisältämään paljon morfinvaihtoa, ja hahmojen konkreettinen ulkomuoto tulee elämään. Siispä hahmokuvaksi haluttaisiin ainakin jokseenkin pysyvä verkkoavatari. Tämä voi olla melkein mikä tahansa; sen ei tosiaan tarvitse rajoittua humanoidimuotoihin. Verrokkina nykyisten keskustelupalstojen / Discord-servereiden avatarit, jotka voivat näyttää ihan miltä tahansa. Tärkeintä tässä ovat:


Kuvan tyyli ja tuottamistapa ovat täysin vapaat, mutta suotavaa on, että jos ja kun kuvaa käytetään pelin web-sivuilla, se ei aiheuta ylläpitäjälle ongelmia esim. tekijänoikeupoliisin kanssa.


CategoryHauntingMars
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2020 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki