Vuosikurssi 2146


 (image: http://posthuman.karmavector.org/images/incoming_2146.png)

Toimintaohje


Alkutilanne


Kesällä Jupiterin tasavallan asevoimien palvelukseen astui jälleen erä ihmiskunnan nuoria toivoja. Kuutta kuukautta myöhemmin peruskoulutusjakso oli ohitse, ja 21 sotilasvalan vannonutta matruusia aloittaa vuosikurssina 2146 palvelukseen Saint Eskil -nimisellä taisteluristeilijällä. Asepalvelus kestää 42 kuukautta (48 upseereille), ja sen suorittaminen takaa Tasavallan kansalaisuuden.

Saint Eskilin kotisatama on Kallistolla sijaitseva Gerdr-niminen Tasavallan protektoraatti, ja puolet vuoden 2146 vuosikurssista on kotoisin sieltä. Loput ovat kotoisin kuka mistäkin Tasavallan habitaatista. Jotkut ovat lähteneet palvelukseen innosta palvella Tasavaltaa, toiset tajuavat, että ilman kansalaisuutta etenemismahdollisuudet elämässä ovat vähäiset. Joillekin asepalvelus on ollut ainoa vaihtoehto köyhyyden tai vankilan sijasta.

Maapallo on tuhoutunut asuinkelvottomaksi superälykkäyden koneälyjen kapinassa 12 vuotta sitten, ja valtaosaa aurinkokunnasta asuttaa irvokas joukko tietokoneaivoisia ihmisen irvikuvia. Jupiterin tasavalta on ihmiskunnan ja jopa inhimillisyyden viimeinen linnake, jatkuvassa kylmässä sodassa ympäröiviä ihmisyytensä hylänneitä laumoja vastaan. 40 miljoonaa kaasujättiläisen kuiden asuttajaa sekä Maapallon tuhosta pelastunutta pakolaista luottaa vahvoihin asevoimiin takaamaan turvallisen tulevaisuuden.

Viime keväänä Jupiterin tasavallan ja Autonomistiliiton kireät välit puhkesivat avoimeksi konfliktiksi. Taistelua käydään Jupiterin Kreikkalaisilla, kaukana kummankin suurvallan sydänmailta, alueella, jossa kummallakaan ei ole yliotetta. Vajaata vuotta myöhemmin hidastempoinen avaruussota on käynnissä: sota-alukset ovat ottaneet yhteen, habitaatteja on miehitetty, ja kotona poliitikot pitävät palopuheita ihmisyyden ja vapauden varjelemisen tärkeydestä.

Pelin pointti ja pelityyli


Pelin pyrkii olemaan älykäs mutta helppo; ts. vaikka asiat ovat mutkikkaita ja maailma suuri ja kummallinen, ei pelaajien tarvitse suorittaa hampaat irvessä.

Peli on osa Devil and the Deep Black Sky -kampanjaa. Se on nimellisesti milscifiä, mutta se keskittyy enemmän hahmojen keskinäisiin suhteisiin ja seikkailudraamaan kuin asejärjestelmämasturbaatioon. Hahmojen luonteet ja niiden yhteentörmäilyt ovat toimintatilanteessakin olennaisin asia. Kampanja käsittelee enimmäkseen aiempien vuosikurssien sotilaiden elämää. Pelikampanjan 32. pelissä heidän alukselleen saapuvat seuraavan vuoden nuoret matruusit, ja peli luo puitteet alkavan palvelusvuoden hahmojenvälisille suhteille.

Vierailijoiden hahmot ovat tätä vastatullutta kurssia. Ne ovat ehkä hieman enemmän sivuhahmon roolissa kuin vierailuissa yleensä: niille ei voi taata mitään suurta tarinakaarta. Sen sijaan ne tulevat jäämään pysyväksi osaksi pelikampanjaa. Vastatulleet ovat enimmäkseen ihan pihalla, ja niiden tehtäväkin on ihmetellä, mokailla ja aiheuttaa vakiohahmoille kauheaa päänsärkyä.

Pelin asetelma ei ole mitenkään erityisen tasapuolinen: vanhat hahmot ovat hallitsevassa asemassa uusiin nähden, ja jos joku vastatullut on liian ärsyttävä, hän joutuu luultavasti maksamaan siitä. That said, kukaan vanhoista hahmoista ei ole mikään hirveä simputtava kusipää, eikä pelin pointti ole sadistiset rääkkäysfantasiat tai mahdollisimman autenttinen sotilaskäytös. Mutta jos joku vastatulleista käyttäytyy kuin ääliö ja hänet suljetaan ekan viiden minuutin jälkeen koppiin, näin sitten kävi. Asepalveluksessa kannattaa olla ihmisiksi.

Ilmeisin poikkeus minkäänlaisesta realistisesta sotilasmenosta on, että pelin (vaikkakaan ei oikeastaan maailman) sotilaskoneistossa on tiettyä bottom-up -päätöksentekoa; ts. matruuseiden tai aliupseerien mielipiteillä on kohtalaisesti painoarvoa heidän ylemmilleen, ja alhaalta kohoavat ideat pääsevät helpommin toteutukseen asti. Tämä on puhtaan roolipelillinen juttu, koska muuten upseerit vain määräävät ja alemmat toteuttavat. Pelissä jos joukko alempia vie perustellun näkemyksen ylemmilleen, se saatetaan noteerata. Tähän juttuun ei kannata suhtautua maailman sisäisenä piirteenä; se on olemassa vain, jotta pelaajahahmoilla olisi enemmän keinoja vaikuttaa asioihin.

Tämän lisäksi hahmot voivat tehdä päätöksiä omasta kohtalostaan (esim. suhtautuako sotilastoimintaan pakkopullana vaiko vakavissaan, yrittääkö johonkin tiettyyn koulutushaaraan, ollako tottelevainen vaiko kapinoiva, pysyäkö palveluksessa vai lähteäkö maitojunalla kotiin ja tyytyä elämään siviilinä ilman kansalaisuutta). Peli kattaa ehkä reilun kuukauden ajanjakson palveluksessa; käytännössä sen verran, että koulutushaara valitaan ja ensimmäinen partiotehtävä suoritetaan. Periaatteessa samoja hahmoja voi pelata myöhemminkin, jos aikataulut ovat myönteisiä ja kaikkia kiinnostaa.


Maailma pähkinänkuoressa


Starship Troopersin yhteiskunta, Expansen teknologia, Quantum Thiefin viholliset
 


Jupiterin tasavalta on ideologisesti vähän "avaruuden Kiina / DDR": ksenofobinen ja militaristinen valvontayhteiskunta, jossa kaikki ulkopuoliset ovat pelottavia ja vaarallisia ja jossa mediaa kontrolloidaan, jotta kansalaisia suojeltaisiin vääränlaisilta ajatuksilta. Se ei kuitenkaan ole mikään helvetillinen poliisivaltio: ihmisiä ei katoile eivätkä viranomaiset käytä mielivaltaa. Tietyt mielipiteet ovat erittäin epäsuosittuja; esimerkiksi myönteinen suhtautuminen transhumanismiin tai koneälyihin on rinnastettavissa kommunismin fanitukseen 1900-luvun Yhdysvalloissa, ja niistä joutuu helposti vaikeuksiin.

Pelaajahahmot


Saint Eskil on 100 hengen taisteluristeilijä, uusi ja itsenäisesti toimiva alus. Hahmot on joko määrätty sinne tai he ovat saattaneet myös hakea sinne itse. Sota-aikana taisteluristeilijällä palveleminen on juttujen mukaan itsenäistä ja vauhdikasta puuhaa. Saint Eskil on ollut lennossa vasta puolisen vuotta eikä ole vielä saavuttanut mitään erityistä mainetta, ja siksi tänne päätyykin asepalveluksen suorittajia laidasta laitaan.

Pelaajahahmot ovat 17-26 -vuotiaita, juuri suorittaneet 6 kk:n peruskoulutuksen, ja ovat ylenneet alokkaista matruuseiksi. He viettivät viikon loman, ja sitten ottivat nopean joukkojenkuljetusaluksen Kreikkalaisten suuntaan. Kurssi on kohti rintamaa, mutta ylemmät ovat rauhoitelleet, että suuntana ei ole mikään etulinjan komennus.

Kuvio saapumiserästä, ja heidän sosiaalisista suhteistaan:

 (image: http://posthuman.karmavector.org/images/social_2146.jpg)


Tarkempi taulukko hahmoista.



Tarkemmissa hahmokuvauksissa on seuraavia ei-ilmeisiä kohtia:

Kinsey - hahmon seksuaalinen orientaatio. 0 on umpihetero, 6 täysi homo. Lisämääräänä A on enemmän tai vähemmän aseksuaali, ja X on taas todella aktiivinen. Yhteiskunta tai sotilaskoneisto ei seksuaalisuuden perusteella stigmatisoi; oikeasti seksuaali-identiteettien kirjo on aika selviö, eikä sen perusteella juuri identifioiduta.

Xenofobia - kuinka paljon hahmo pelkää/vihaa kaikkea Tasavallan arvomaailman ulkopuolista. 0 on utelias ksenofili, 6 on hirveä rasisti, biokonservatiivi ja ties mitä muuta. Sotilasorganisaatio on jossain 4-5 paikkeilla, 0 ja 1 saattavat kokea sotilasmenon aika ahdistavana.

Politiikka - jos jokin tämän sarakkeen termi tuntuu oudolta, siitä voi lukea lisää Politiikka-artikkelista. Ei kuitenkaan tästä tarvitse kantaa kauheasti huolta - voi melkein olettaa, että mikä tahansa tuntematon termi tarkoittaa jonkin sortin talousoikeistolaista, ja ksenofobiasta voi päätellä loput.


Pelimekaniikka


GURPS 3rd Edition, pelinjohtaja hoitaa mekaniikan. Pelaajien tarvitsee tietää tästä vain, että heitot heitetään kolmella kuusisivuisella nopalla; pieni on hyvä, iso on huono.

Jokaisella vierailevalla pelaajalla on pari keskeytys-pelimerkkiä. Näillä voi hetkeksi kaapata pelinjohtoroolin tuodakseen hahmonsa mukaan pelattavaan kohtaukseen haluamallaan tavalla (mieluiten tavalla, jossa on jotain järkeä).

Pelimerkkien tarkoitus on hieman vähentää pelinjohtajan taakkaa: yli kuuden ihmisen seuraaminen ei onnistu helpolla, joten tällä tavalla pelaaja voi itse hieman huolehtia siitä, ettei hän jää syrjään. Pelimerkkejä on rajallinen määrä, jottei kukaan yksittäinen pelaaja dominoisi peliä vahingossa liikaa. Jos oma hahmo on muutenkin hyvin mukana, ei näitä kannata käyttää (mutta niitä voi myös antaa toisille pelaajille.)

Vakiopelaajilla ei keskeytys-pelimerkkejä ole, pärjätkööt ilman.

Sotilaan pelaaminen


Pikakurssi sotilaan pelaamiseen pelaajille, jotka kokevat tietonsa sotavoimista puutteellisiksi.

Karkea arvoasteikko ylhäältä alas (ja tehtäväjako):
arvo		tehtävä

amiraali	(laivaston komentaja: kymmeniä aluksia, tuhansia sotilaita)
kommodori	(laivueen komentaja: 5-10 alusta, satoja sotilaita)
kapteeni 	(aluksen päällikkö: 50-150 sotilasta)
luutnantti 	(kokonaisuuden johtaja, 20 alaista)
pursimies	(toiminnon johtaja, 2-10 alaista)
kersantti 	(ryhmän johtaja, 2-10 alaista)
matruusi	(ryhmän jäsen)


Kaikkia itseä ylempiä alikersantista alkaen puhutellaan "herra / rouva <sotilasarvo>", tai "sir" (sukupuoleen katsomatta).

Sotilaan tärkein velvollisuus on noudattaa esimiehen käskyjä (tai periaatteessa kenen tahansa ylemmän sotilaan käskyjä). Käskyjä noudatetaan välittömästi, tehokkaasti ja kyselemättä. Muutoin tulee hyvin äkkiä rangaistus - mahdollisesti teloitukseen asti. Käskyä noudatetaan vaikka se olisi typeräkin, ainakin niin kauan kun sen antanut henkilö on näkemässä. Missään tapauksessa sotilas ei sano esimiehelleen avoimesti vastaan. Esimies tietää paremmin kuin alainen. Esimies vastaa alaisen kysymyksiin, tosin vastaus voi olla "teidän ei tarvitse huolehtia tästä".

Sotilas käyttäytyy sotilaallisesti: pukeutuu siistiin univormuun, kunnioittaa komentoketjua ja ylempiään, kunnioittaa valtakuntaa ja sen sotavoimia jne. Jos sotilas suorittaa vahtia, hän on vahdissa kunnes hänet vapautetaan - jos kukaan ei vapauta häntä, hän on vahdissa vaikka maailmanloppuun asti.

Sota-aluksella sotilaat eivät kanna aseita - alus itse on ase. Mikäli käsiaseita jostain syystä tarvitaan (esimerkiksi koulutukseen), ne jaetaan aluksen käsiasevarastosta.

Syventävää materiaalia


Peli käyttää Eclipse Phase -roolipelin maailmaa. Jos EP:ä tuntee, ihan jees - mutta on syytä muistaa, että Jupiterin tasavalta eroaa melko reippaasti normaalista Eclipse Phasen menosta. Jos ei tunne, ei tarvitse!

Jos haluaa todella uppoutua pelin maailmaan, tässä resursseja:

http://www.youtube.com/watch?v=3o-BQfaK6KQ - Kampanjan traileri, sisältää havainnekuvitusta


Maailmasta lisätietoa

Tarkemmin maailmaa kuvailevia artikkeleita wikissä, suunnilleen relevanttiusjärjestyksessä.

Avaruusjoukot - Sotilaan arkea ja säännöstöä
Maailma - Jupiterin tasavallan käsitys maailmasta perusteellisemmin
Teknologia - Teknologiatasosta
Habitaatti - Missä ihmiset elävät
KonfliktiKreikkalaisilla - Tietoa käynnissä olevasta sodasta. Lähtee aivan perusteista, voi lukea niin vähän tai paljon kuin kiinnostaa

Maailmaa vielä syvällisemmin

Politiikka - Tasavallan sisäpolitiikkaa (hahmoille, joilla väh. lukiotason tausta)
Valtiot - Ulkopolitiikkaa (hahmoille, joilla väh. lukiotason tausta)
Gerdr - Hahmoille, jotka ovat kotoisin Ger∂rin protektoraatista Kallistolla
Sanasto - Talk the talk




CategoryMeta
There are no comments on this page.
Perustuu Eclipse Phase -roolipelin, CC-NC-SA Posthuman Studios, 2008-. Pelijärjestelmänä GURPS.
Kampanja ja kuvitus CC-BY Dare Talvitie, 2015 - 2016 (paitsi jos muuta sanotaan):: Valid XHTML :: Valid CSS: :: Powered by WikkaWiki